Splavnění Vltavy vyžaduje zdvižení mostu v Týně, město nesouhlasí
25. května - Splavnění jihočeské Vltavy vyžaduje zvednutí železného mostu v Týně nad Vltavou, který je technickou památkou. Neprojedou pod ním větší výletní lodě.
Se zdvižením mostu ale nesouhlasí vedení Týna, které ho považuje za dominantu města. Změny také odmítá financovat. Starosta Karel Hájek uznává, že dokončení vltavské vodní cesty by znamenalo rozvoj města a více pracovních příležitostí. "Město tady samozřejmě nebude dávat nějaké oběti na oltář rozvoje turistického ruchu, které by znamenaly poškození také v oblasti turistického ruchu. Samozřejmě by to hezké nebylo, kdyby se ten most zvedl o dva metry," řekl ČTK Hájek. Městu se například nelíbí návrhy projektantů, které počítají s jednoduchým zvednutím mostu, na který by se pak pěší dostali po jakýchsi náspech. "Dovedeme si představit variantu, že třeba polovina mostu by byla zvedána prostřednictvím pístů a zase se po projetí lodi vrátila na své místo," uvedl Hájek. Tato varianta by sice byla finančně náročnější, změny kvůli splavnění by však podle něj měl zaplatit Jihočeský kraj, či by je měly pokrýt granty.
"Pakliže se ten most v Týně nezvedne, tak tam neprojedou lodi, které mají tři a více metrů podjezdnou výšku," řekl ČTK projektant společnosti Vodní cesty Petr Klimeš. Pod mostem by tak mohly projet jen motorové čluny či menší kajutové lodě, pro výletní parníky by však znamenal nepřekonatelnou překážku. Snížit hladinu o téměř dva metry není podle Klimeše možné. Snížení by si vyžádalo změnu manipulačních řádů vodního díla Kořensko a další drahé prohrábky říčního koryta. Nižší hladina vody by také nebyla estetická. Železný most v Týně nad Vltavou vznikl v roce 1892 na místě původního dřevěného mostu přes Vltavu podle návrhu zemského vrchního inženýra Josefa Mayra a stavbyvedoucího Františka Schumandla. V roce 1996 byl most nákladně rekonstruován. Na projektu splavnění vltavské kaskády až do Prahy spolupracuje Jihočeský kraj společně se Středočeským. Lodě by zpřístupnily turisticky atraktivní místa podél Vltavy od Českých Budějovic až na soutok řeky s Labem v Mělníku. Hrubý odhad nákladů na vybudování celé vodní cesty se pohybuje mezi pěti až šesti miliardami korun.
ČTK