Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Závodění
Zprávy z Cádizu (úterý 23. září ?03)
 
      Omlouvám se všem příznivcům dalších olympijských lodních tříd, ale náš okruh je vzdálen od ostatních a tak nemohu hodnotit jejich výsledky ani přinášet jejich komentáře. Moc mi to mrzí, protože tyto zkušenosti by byly určitě cenné pro nás pro všechny. Výsledky máme jen z televize a z novin. Zprávy z Cádizu přináší David Křížek ? coach týmu 470 RODOP (Tomáš Musil a Jan Daněk).

 

Tak dnes už jsme viděli potřetí za sebou mraky. Je to jen chvilková záležitost, ale přeci jen se tu a tam objeví. Počasí zde ovlivňuje tlaková výše. Dnes dopoledne nefoukalo, ale postupně se zvedla mořská bríza. Vítr 270° - 285° zpočátku 3m/s a později až 6m/s. Poměrně silný proud 245°. Startovní čára 180° neutrální při větru 270°. Předpověď stáčení větru zleva.

Na první start se poměrně dlouho čekalo na vodě. Nakonec bylo odstartováno do velmi slabé brízy, která postupně zesílila. Kluci však zvolili trim do původních podmínek a tak celková rychlost lodi byla výrazně horší. Nakonec dojeli na 24. místě. Byli úplně na dně. Jsou si vědomi, že jim spousta lidí fandí a cítí díl odpovědnosti. Jejich nasazení a snaha je obrovská. Možná také z toho pramení některé chyby. Chtějí příliš a to je nutí k riskantnějším rozhodnutím. Také pro nás pro trenéry je to velmi frustrující. Kluci jezdí většinou vnitřní karusel a dle nových nařízení ISAF zde nesmí trenéři na pravou stranu od startovní lodi. Vidíme tedy ze 100 metrů start a první manévry. Poté se pole rozdělí na dvě křídla a my na dálku již nejsme schopní určit, která strana momentálně získává. Od ¾ stoupačky již nerozeznáváme ani čísla na plachtách. Na zaďák se k nám řítí masa lodí, ale taktiku jsme schopni sledovat až v bráně a těsně před ní. Pak rychle vyrazíme nahoru a od návětrné sledujeme raum a poslední zaďák. To už je většinou pole poměrně rozdělené. Navíc na vnitřním karuselu se jezdí většinou dvě kola. Většinu chyb se tedy snažíme vydedukovat a všechny situace probíráme z každým zvlášť a potom ještě večer hromadně.

Na druhou rozjížďku kluci sebrali poslední psychické síly a opět se bojovně pustili do závodění. Nemusím zdůrazňovat další perfektní start, ale již po několikáté se projevila o něco horší akcelerace. To je donutilo k několika manévrům navíc. Nakonec však kluci našli čistý vítr a z průběžného 6. místa se postupně propracovali až na 3. příčku. Na posledním zaďáku opět perfektně hájili svoji pozici. Plně se koncentrovali a vše šlo rázem lépe. Po průjezdu cílem však nedošlo k projevům očekávané radosti. Zklamání z celkového průběhu závodu je totiž obrovské.

Chtěl bych poděkovat všem za velice povzbudivé zprávy ve vzkazníku na www.4sail.cz a za smsky. Trošku mě včera překvapilo, když mi na mobil přišla zpráva o BFD a kluci bojovali jak o život. Až na břehu jsme se dozvěděli, že opravdu byli přes čáru. Je vidět, že informace k vám letí rychle. Proto píši jak nejčastěji můžu a nic nepředstírám. Moc to doposud nejde, ale o to je to větší výzva.

Doufám, že kluci na Finnech a na Laserech jsou úspěšní a že jejich kvalifikace tentokrát vyjde.

Zatím ahoj, myslete na nás a šetřete si palce do Zadaru.
Ahoj David Křížek

Více na www.4sail.cz


neděle 21. září ?03

Asi musím odvolat i to, že málo držíte palce. Moc díky za všechny povzbudivé smsky, maily a vzkazy. Ty nejpovzbudivější samozřejmě tlumočím klukům ihned po taktické poradě těsně před startem. Myslím, že nám to všem hodně pomáhá v naší práci. Bohužel se vám zatím nemůžeme odvděčit příznivým výsledkem. Zprávy z Cádizu přináší David Křížek ? coach týmu 470 RODOP (Tomáš Musil a Jan Daněk).

Tak jsme se z internetu dozvěděli o tom co se stalo Lence Šmídové. Strašně nás to popudilo a vlastně nejen nás. Také členové polského týmu se styděli za jednání své závodnice Moniky Bronické. Andrew nám vyprávěl, že jako člen JURY vloni na MS Evrop v Nieuwpoortu, měl možnost shlédnout nechutné jednání Carolijn Brouwer po prohraném protestu. Ono na ní dojde. Věříme Lence, že tuto křivdu potrestá na tom nejdůležitějším závodě, tedy na olympiádě.

V současné době zde závodí naši Laseristé, Finnaři a 470ky. Tomáš Malina na Mistralu si doplachtil pro celkové 75. místo ze 118 účastníků. Zde jsou průběžné výsledky ostatních tříd:
Laser (172 lodí) - 95. Martin Trčka; 129. Michal Bělunek;
Finn (82 lodí) ? 23. Michael Maier; 40. Michal Hrubý.

Nyní opět k našemu okruhu třídy 470. Omlouvám se všem co sledují tyto novinky pravidelně, ale nemohl jsem napsat dříve, protože jsme měli strašně práce. Proto se pokusím shrnout dění od pátku. Již na rozcvičce byli Tomáš s Honzou poměrně nervózní. Také toho asi moc nenaspali a navíc se mi oba nezávisle na sobě přiznali, že se jim zdálo o jachtingu. Moc odpočatí tedy nebili. Ráno nám přišlo několik povzbudivých zpráv, které nás určitě vyburcovaly. Brzo jsme vyrazili do přístavu a s Andrewem jsme dokonce předčasně opustili meteo brífink, abychom dříve vypluli na vodu. Hodinu a půl před startem jsme již mapovali terén. Stále nebe bez mráčku. Teplota 27°C. Teplota vody 22°C pod hladinou a 23°C na povrchu. Vítr na vnějším karuselu 115°až 120° a v oblasti první stoupačky 125° až 130° o síle v průměru 5m/s. Proud na levé straně 171° (vlny 160°). Na pravé straně 145° (vlny 150°). Levá strana startovní čáry výhodnější o 15°.
Před startem jsme ještě zkontrolovali trim a předali nezbytné informace o situaci na trati. Vzhledem k očekávanému příchodu větru více zprava jsme zavrhli riskantní start z levé strany. Jen jsme se domluvili na levé polovině. Poté ještě doplnění tekutin a přečtení těch nejpovzbudivějších zpráv z Čech. Moc to pomohlo. Kluci byli plni odhodlání a na startu si počínali perfektně. Výjezdem na levou stranu se drželi mezi prvními pěti. Obrat na pravobok se však stal kamenem úrazu. Tento kurz byl více proti obrovským vlnám, které jim činí značné problémy. Během přejezdu k bójce ztratili kontakt se špičkou a návětrnou otočili asi 15. Jela se tři kola a tedy tři zadní kurzy, na kterých také nepatří k nejrychlejším. Nakonec se propadli na 26.místo a celkově na 71. pozici. Pro nedostatek větru se druhá rozjížďka ten den již neodjela. Večer jsme důkladně rozebírali situace na vodě a pokoušeli se najít východisko.

Včera vál opět velmi slabý vítr, ale přicházely až 2 metrové vlny. V těchto podmínkách má naježděno málokdo, ale kluci téměř nic. Zvolili jsme větší profil kosatky na pravobok a zavřenější hlavní plachtu. Se základním nastavením jsme však nehýbali. Opět ten nejlepší start z celého pole. Silný proud z pravé strany kluků vytvořil obrovský prostor pro rozjetí přímo od člunu rozhodčích. Obrat na pravobok a jízda k poryvu, který zachytili jako první. Druhá strana poryvu však výrazně vynášela soupeře a kluci nemohli otočit, protože by již vjeli do větrného stínu a navíc by vyjeli z poryvu. Očekávali změnu, ale ta nepřišla. Z nejlepšího startu byl rázem propad na konec pole a ani jízda na zaďák tomu nepřidala. Nakonec 28. místo a celkový propad na 81. pozici. Z vody jsme se vrátili po 20 hodině. Za půl hodiny měla začít oficiální večeře. Jeli jsme tam až na desátou a rozhodli se změnit všechno. Vím, že se to na mistrovství světa nedělá, ale když to nejde dle plánu, je potřeba reagovat. Všichni jsme byli již strašně unavení a tak jsme pro další den zrušili raní rozcvičku a zařadili jen individuální protažení. Na večírku jsme popili pár pivek, ale brzo jsme se vrátili domů. Únava byla veliká. Mimochodem předvčírem jsem usnul v sedě v pizzerii ihned po jídle.
Dnes ráno jsme si dali volský voko a vypustili jsme uhlohydrátovou stravu a energetické doplňky. V přístavu jsme nastavili nový záklon. Ještě více jsme předklonili stěžeň a zachovali poměrně velký průhyb. Na vodě dnes foukalo do 4m/s. Nechali jsme větší twist kosatky než obvykle. Kluci se do závodu vrhli opět bojovně, ale po perfektním startu tentokrát ztráceli na taktice. Rychlost již byla velice srovnatelná. Nakonec 26. místo. Ve druhé rozjížďce se nezdařil start na levé straně. Proud byl příliš silný a lodě se naštosovaly na sebe. Kluci měli za úkol hodně riskovat, ale ani to nepomohlo. Zkoušet to ale museli. Nakonec 28. místo a propad na 86. pozici. To znamená bronzovou skupinu a ztrátu šance na letošní kvalifikaci do Athén. Poslední šance bude v květnu v Zadaru.

Vím, že spousta fandů nyní posmutněla a věřte, že i my jsme velice zklamaní. Také už slyším různé škůdce a škodolibé stvoření a jejich kritiku, ale čert je vem. Pozitivní je, že kluci mají obrovské nasazení. Za půl roku ve třídě 470 dokázali tolik, jako někteří za 4 roky a více. Další půlrok před kvalifikací je čeká. Navíc mají obrovskou podporu v hlavním sponzorovi a firmě RODOP. Dokázali předvést dva nejlepší, tři perfektní a jen jeden špatný start. To je základ, který je první podmínkou pozdějšího úspěchu. Ve dvou startech porazili všechny ty profesionály!!! Občas mají dostatečnou rychlost na všechny kursy, ale trvá to než přijdou na ideální nastavení. Taktika je někdy výborná a někdy horší. Pole je velice vyrovnané. Hodně závodníků dokáže zajet v TOP 5 a také 30. místo. Vyhrávají ti bezchybní. Také velkou roli hrají detaily ve výbavě. Vše se skládá z drobných kousků, které když se sečtou, tak znamenají 50m na návětrné bóji. To je právě rozdíl mezi prvními a posledními. Takže jak vidíte, kluky čeká hodně práce. Nasazení mají obrovské, tak jim dál držte palce. Vím, že to dokážou.
Zítra pokračujeme v bojích již v bronzové skupině.

Zatím ahoj, myslete na nás a držte palce.
Ahoj David Křížek

Více na www.4sail.cz

čtvrtek 18. září '03

Tak dnešní den nebyl pro Český tým úspěšný. Dá se říci pravý opak. Myslím že my jsme tu dělali maximum, ale vy jste málo drželi palce :-( Ne, nebudeme se dále vymlouvat. Výsledky mluví za vše. Zprávy z Cádizu přináší David Křížek - coach týmu 470 RODOP (Tomáš Musil a Jan Daněk).


Lodní třída Evropa měla svůj finálový den. Lenka Šmídová byla v průběžném pořadí na druhém místě a kromě OCS, měla všechny dojezdy v TOP 10. Dnes však prohrála protest v závěrečné rozjížďce a byla diskvalifikována. Nakonec to znamená celkové 9. místo s rozjížďkami 2,8,5,8,3,4,7,10,OCS,7,DSQ. I když je to parádní výsledek, tak je to pro nás pro všechny obrovské zklamání. Tolik jsme jí přáli medaili. Snad jí to posilní pro olympijskou sezónu. Stejně tak jako na PreOlympijské regatě byla tak blízko obrovského úspěchu. Je to škoda. Také Veronice Fenclové se dnes nedařilo. Jednou se převrátila před startem a dvakrát během rozjížďky. Nakonec tedy 79. místo s dojezdy (35,49,27,46,45,44,30,2,BFD,1,13). Evrop bylo celkem 116.

Zde jsou výsledky ostatních tříd:

Mistral - Tom Malina 66. místo (29,33,33,23,28,38)
Laser - (171 lodí) Martin Trčka 99. místo (24,23); Michal Bělunek 122. místo (26,35)
Finn - (82 lodí) Michael Maier 20. místo (28,15,23,27); Michal Hrubý 40. místo (39,50,36,37).

Více informací o ostatních třídách nemáme a tak se zaměřím na dění ve třídě 470. Děkujeme všem, kteří drželi palce. Zpočátku to vypadalo perfektně, ale později jste polevili ve svém úsilí.
Kluci byli od rána velice vyrovnaní a neprojevovali známky nervozity. O to hůř jsme se cítili my s Andrewem. Nebyli jsme si úplně jistí zda jsou dostatečně nažhavení a necouvnou na startu v poslední chvíli. Na meteo brífinku nám lámanou angličtinou přečetli papír, který byl na vývěsce. Dotyčný nám tvrdil, že fouká do 4 uzlů a venku cinkaly vanty. Pozdější předpověď celkem vyšla. Opět 28°C, voda 22-23°C, vítr od 6 do 8m/s, směr 95°-130° na konci druhé rozjížďky. Vlny 100°-110° do 1.2m. Proud 110°. Čas odlivu 15.25h. Náměr na návětrnou bóji 100°. Kurs na zadní vítr 280°. Prává bóje u brány výhodnější o 30°. Chvíli před startem došlo ještě k výměně spinakrových otěží, na kterých se během přípravy objevil drobný problém. Pravá strana startovní čáry byla o 5° výhodnější a tak kluci nezaváhali a předvedli ten nejlepší start od lodi rozhodčích. Bylo to neuvěřitelné. Nikdy jsem je neviděl tak perfektně startovat. Kontrolovali pole, ale nakonec zvolili pravý střed. Bylo očekáváno stáčení zprava. Návětrnou bóji nakonec točili na 2. místě. Pak ale přišly 2 takticky velice nevydařené zaďáky a bylo z toho 15.místo, což při rozdělení do 3 skupin po 33 lodích vychází na stříbrné finále. Start druhé rozjížďky se vůbec nevyvedl. Přejezd na levé křídlo vše zachránil a nebýt minutí poryvu těsně před návětrnou bójkou, tak mohli točit opět druzí. Takhle byli ve skrumáži kolem 15. místa a navíc točili 360 za dotek značky. Bylo to ve snaze zabránění kolizi s jinou lodí. Cílem pak projeli na 27. místě. Celkově tedy průběžné 63.místo, což znamená, že na zlatou finálovou skupinu (35 lodí) musí hodně přidat. Dobré je, že hledají chyby v taktice a ne v rychlosti lodě. Rychlost je srovnatelná, ale někteří jsou na tom lépe. Technika jízdy je dobrá, ale vyježděnější posádky dělají méně chyb při sjíždění vln. Udělali jsme velice podrobný rozbor všech kursů a situací na vodě i během přípravy. Zítra budeme zas o něco "chytřejší." Děkujeme všem za vzkazy na www.4sail.cz. Posílejte další povzbudivé zprávy. Klidně i na můj mobil. To nejpovzbudivější klukům přečtu těsně před startem ve 12 hodin.

Zatím ahoj, myslete na nás a držte palce.
Ahoj David Křížek

Více na www.4sail.cz


středa 17. září ?03

Lenka Šmídová se probojovala na druhé místo a má stále velmi vyrovnané výsledky s dojezdy v TOP10. To byla její strategie před finálem a drží se jí znamenitě. Medaile je nadosah. Zprávy z Cádizu přináší David Křížek ? coach týmu 470 RODOP (Tomáš Musil a Jan Daněk).

Včera večer jsme ještě lepili čísla na trup lodi a dolaďovali detaily. Pak jsme odpočívali a relaxovali. Naší kuchyň známe sice celkem důkladně. Zejména prostor kolem ledničky. Nicméně Andrew včera v lince objevil zabudovanou pračku a tak jsme se jali jí vyzkoušet. Vzali jsme bílé prádlo, nastavili program a vložili prášek. Vše probíhalo celkem bez problémů až do okamžiku, když jsme chtěli vyprané věci vyndat. Dveře se zablokovaly a nepomohla ani hrubá síla. Nakonec nás zachránila vidlička na grilování. Problém je nyní opačný a dveře u pračky nejdou zavřít. Dnes jsme je tedy zapříčili o zeď smetákem a doprali tmavé prádlo.

Ráno kluci vstali dřív než já. Což bylo známkou zvýšené nervozity. V přístavu ještě vyleštili loď a po krátké poradě vyrazili na vodu. Zde byl vyvěšen odklad a tak se vše o 30 minut opozdilo. Vítr postupně zesílil na 7m/s a stočil se na 120° až 135°. Startovní čára byla neutrální a později o 5° výhodnější loď. Brána byla velice stočená, což výrazně zvýhodňovalo levou bóji. Vlny šly ve směru větru a větší vlny přicházely z pravé strany. To podporovalo naší teorii o sílícím větru přicházejícím zprava. Kluci startovali absolutně perfektně. Včas přijeli na výhodnější stranu čáry a tvrdě si zde hájili svojí pozici. V okamžiku výstřelu měli rychlost i prostor pro čistou jízdu. Bylo však vyvěšeno všeobecné odvolání a tak se vrátili. Většina lodí však nedbala pokynů rozhodčích a pokračovala v tréninku. Tomáš s Honzou se přidali ke druhé skupině a do předstartovních manévrů šli ještě ostřeji. Do posledních 10 vteřin hájili pozici zcela u lodi komise rozhodčích a poté při rozjezdu uvolnili místo dvěma výrazně pomalejším lodím. Dostatečná rychlost jim pak umožnila obrat na pravobok. Po 100 metrech opět otočili a přejeli na levou stranu kde pokrývali většinu pole. Nicméně pravá strana vyšla a tak první bóji točili na 12. místě. Na raumu předjeli několik lodí spodem a na karuselu dotáhli zbytek pole. To znamenalo průběžné 2. místo. Druhou stoupačku již neváhali a vydali se na pravou stranu, ale vyšlo to vlevo. Na zaďáka si pak vysloužili penaltu za pumpování, ale nakonec 6. místo. Je jasné, že to byl jen trénink, ale určitě kluci podali perfektní výkon. Na závěr jsme ještě testovali výšku pně na raumy. Těsně před přístavem kluci skočili z vlny a při dopadu se přetrhlo lanko vzpěry stěžně. Už je to opraveno. Je fajn, že se to stalo dnes. V podvečer jsme se s Andrewem vypravili na coach meeting. Nic nového jsme se nedověděli. Vše jsme našli v instrukcích. Na zítřek je připraven meteo-brífink v 10 hodin.

Start je plánován na 12 hodin. Je přihlášeno 98 lodí v mužské kategorii. Pouze 5 z nich není v TOP 100 světového žebříčku. Připomeňme, že Tomáš s Honzou jsou po dvou závodech na 129. místě. Dostat se do zlaté skupiny (35 lodí) znamená dojezdy v TOP 10. Je zde 39 národů. 10 se již kvalifikovalo, Řecko postupuje jako pořadatelská země automaticky a z těchto závodů postoupí dalších 13 států. Bude to velice těžké. Víme, že ať se stane cokoliv, udělali jsme maximum. To řekl i Tomáš při přípitku před dnešní slavnostní večeří. Musíme se vyvarovat zbytečným ?dětským? chybám a zbytek neovlivníme. Prostě zítra od oběda držte palce!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Na závěr to nejdůležitější z Cádizu: Lence Šmídové se zatím daří hájit druhé místo. Doufejme, že udrží medaili i po druhém škrtání. Moc bychom jí všichni přáli nějaký cenný kov. Určitě by jí to po všech stránkách usnadnilo její přípravu na olympiádu. Také Veronika Fenclová zazářila ve stříbrné skupině. Má jedno první a jedno druhé místo. Jen tak dál. Výsledky Finnařů jsou velmi dobré, ale v této třídě jsme si již zvykli na lepší. Doufejme, že to kluci doženou.

Zatím ahoj, myslete na nás a držte palce. Zítra je první ze tří kvalifikačních dní. Také Laseři zahájí své mistrovství světa.
Ahoj David Křížek

Více na www.4sail.cz


úterý 16. září ?03

Zdravím všechny z Cádizu. Jsme odstrčení od ostatních tříd a tak nemáme přímý kontakt a nevíme příliš co se na ostatních okruzích děje, ale ve večerním televizním sestřihu jsme se dozvěděli, že Lenka Šmídová je po kvalifikaci na třetím místě. Dnes se jely první rozjížďky finále, ale zatím nic bližšího nevíme.

Nicméně Levante dnes bylo slabší a tak doufáme, že se Lence dařilo pobít těžší soupeřky. Také Mistrálisté dnes jezdili, ale výsledky nemáme. Finnaři měli dnes tréninkovou rozjížďku a začínají zítra.
My jsme včera vyrazili na Tarifu. Je to skutečný surfařský ráj. Foukalo tak strašně, že největší plachta, kterou jsme tam našli byla 4,2m2. Jezdilo zde spoustu surfařů a jeden kitař. Také jsme na obzoru zahlédli mrak. Ten už jsme neviděli od příjezdu z Čech. Celkem jsme si odpočali a cestou zpátky jsme zařídili nejnutnější nákupy, jako např. aceton. Je vidět, že už se začínáme trochu orientovat v místních zvycích. Když nám totiž jedna prodavačka řekla toto je aceton, nechali jsme si to raději ještě potvrdit od druhé, která řekla, že to rozhodně aceton není. No a takhle je to skoro se vším, včetně perlivé vody na pití atp. Večer jsme pak udělali taktickou poradu a poprvé jsem se dostal před půlnocí do postele.

Dnes Tomáš ještě dolaďoval kormidlo a Honza pracoval na ploutvi. Nakonec jsme měřili souosost a museli jsme trochu přestavit kování. Ve 12.30h jsme vyjeli na trénink a 3 hodiny jsme jen startovali. Kluci se již výrazně zlepšili a minimálně 80% startů bylo perfektních. Jinak byli většinou přes čáru, což je také dobře. Při jednom nácviku měli za úkol odjet cca. 200m pod úzkou čáru a rozjet se naplno tak dlouho před startem, aby protnuli čáru v okamžik výstřelu. Je to velice náročné cvičení a vyžaduje dobrý odhad. Kluci se rozjeli 1,20 min. před startem a čáru protnuli na vteřinu přesně. Neuvěřitelné. Není to úplně klasická předstartovní situace, ale odhad tedy mají. Na závěr si dali delší kursy na stoupačku a dlouhý zaďák do přístavu.


Teď si uděláme něco dobrého k jídlu, skoukneme video záznam z tréninku a půjdeme ještě do přístavu čistit loď a doladit některé detaily. Na zítřek musí být vše perfektně nachystané. Jede se totiž tréninková rozjížďka.

Doufám, že bude fungovat internet v přístavu, abych to mohl odeslat a hlavně, abych zjistil výsledky našich závodníků. Snad se jim daří.
Včera večer zase nešli ani smsky ani GPRS. Pokud chcete kluky povzbudit, tak jim určitě napište zprávu na www.4sail.cz . Musíme je pořádně vyhecovat.

Pokud bychom se trochu odmlčeli, pak je to tím, že buďto nefunguje spojení a nebo proto, že prostě máme moc práce s přípravou. Víme dobře proč tu jsme a co je náš úkol.

Zatím ahoj, myslete na nás a držte palce. Zítra máme tréninkovou rozjížďku, která bude mít vliv na psychiku závodníků. Jinak zítra závodí Evropy, Mistraly a také již Finni.

Ahoj David Křížek

Více na www.4sail.cz

pondělí 15. září ?03

Od pátku jsme nepřinesli žádné zprávy. Není to proto, že by se tu nic nedělo, ale proto, že tu nic nefungovalo. Zablokovala se mi španělská SIM karta, přestalo fungovat GPRS spojení, odstřihli nám telefonní linku a nakonec nefungovali ani smsky. Tomáš to vysvětluje tím, že zde o víkendu odpočívají i stroje :-) My jsme se ale pilně připravovali.

V sobotu dopoledne jsme zakreslovali naměřené údaje do našich map a vyrazili jsme do přístavu chystat loď na trénink. Vítr však stále zesiloval, až se ustálil na 16m/s a v nárazech dosahoval síly až 22m/s. Na otevřeném moři to bylo ještě zuřivější. Dvěma posádkám se podařilo po velkém úsilí vyplout na vodu, ale poměrně brzo se vrátili. Myslím, že i doprovodný člun měl dost problémů. Odpoledne se na internetu v klubu objevila zpráva, že na kursu Evrop fouká 11m/s a že komise vyplouvá na vodu. Autor však přidal poznámku, že až komise skutečně vypluje, pak možná přehodnotí situaci. Nicméně dnes už víme, že třída Evropa odstartovala v 15 hodina a odjela další dvě rozjížďky. Lenka Šmídová přidala 5. a 8. místo. Výsledky Veroniky Fenclové jsme neviděli. Zprávy jsme měli jen z místních novin. U nás v severnější části zálivu stále hodně foukalo a tak jsme vše v klidu zabalili a odebrali jsme se do Puerto Santa Maria na zahajovací ceremoniál. Město bylo totálně ucpané a tak jsme museli trošku využít VIP zónu pro vjezd a chodník u arény k zaparkování. Nakonec jsme měli hodně následovníků. První atrakcí byl seskok parašutistů do arény. Díky silnému větru však byli skokani rozeseti po celém městě a okolí a před královskou lóži nedopadl nikdo. Aréna byla přeplněná. Přibližně 12 000 lidí shlédlo tuto akci a další stovky lidí se tísnili venku. Veškerý komentář probíhal samozřejmě ve španělštině, kromě projevu presidenta ISAF Paula Hendersona. Vrcholem programu byla drezůra koní, což byla opravdu velkolepá podívaná. Poté se již střídali populární umělci až do pozdních nočních hodin, ale to už jsme byli na cestě zpět do Róty.


Včerejšek byl ve znamení testování. Vyjeli jsme na vodu měřit proudy a když přijeli kluci, tak jsme filmovali chování nového spinakru ToniTio. Když jsme měli dost detailů, vyměnili jsme spinakr za nový Olimpic a opět jsme to nafilmovali. S člunem jsme přirazili k lodi a na povel 3,2,1... museli všichni říct, který spinakr se jim jeví jako lepší. Čtyřhlasně zaznělo ?Olimpic.? Večerní rozbor videa nás v tom jen utvrdil. Pak jsme prohodili kormidlo za nové a sledovali jeho chování a obtékání. Na první pohled to bylo lepší. Také Tomáš si pochvaloval citlivost listu při kormidlování. Trošku problém je, že list úplně nepasuje do naší knihy a je lehce vyosený. Nechceme však přistoupit na pevné kormidlo, protože ve velkých vlnách by byl problém s vyplouváním na vodu.


Odpoledne se kluci přidali ke skupině 25 lodí a odjeli jednu tréninkovou rozjížďku. První start byl naštěstí odvolán. Naštěstí proto, že kluci zůstali totálně zavření na čáře. Také druhý start nevyšel podle představ, ale díky perfektní strategii se naši postupně propracovali a po bezchybném zaďáku se ocitli na 4. místě. Na závěr jsme ještě trénovali obraty a halzy. Byla patrná únava posádky a horší koncentrace. Dnes jsme tedy naordinovali rychlé proměření a den volna na odreagování. Je potřeba nakoupit nějaké drobnosti a asi vyrazíme na Tarifu zkouknout surfaře a kite surfaře. Mimochodem u nás před domem se včera kitovalo ještě o půlnoci v totální tmě.
Jinak co se týče výsledků našich representantů, tak nemáme žádné konkrétní zprávy. Víme, že Evropy odjeli určitě všech 6 kvalifikačních rozjížděk. Víme, že Lenka Šmídová byla po dvou dnech na 5. místě a z smsky víme, že Veronice se nepodařil postup do zlaté skupiny. To nás samozřejmě velice zarmoutilo, protože Veronika se důkladně připravovala a i v přípravném závodě zajela dobře. Je to veliká škoda. Zkusíme ji vyzpovídat a zjistit příčinu ?neúspěchu.? Ostatní třídy zatím nezávodí, ale už se to rychle blíží. Rád bych informoval o všech třídách detailněji, ale jsme v jiném přístavu a tak nevíme moc co se děje na jiných okruzích.


Zítra chceme perfektně připravit loď a testovat nastavení pně na raumy u nového spinakru. Také se určitě zaměříme na předstartovní manévry a akceleraci. Pozítří je tréninková rozjížďka a ve čtvrtek to propukne naostro.

Zatím ahoj, myslete na nás a připravte si palce na zítřek. Dnes mají Evropy volný den.
Ahoj David Křížek

Více na www.4sail.cz


čtvrtek 11. září ?03

Dnes jsme si nachystali souřadnice hlavních bodů na plánovaném okruhu a vydali se již společně s Andrew Daviesem na vodu. Napřed jsme ovšem natankovali nádrž a kanystry, což nám zabralo poměrně dost času, jelikož pumpař byl nedostižný. Jak se nakonec ukázalo, popíjel kávu v přístavní restauraci. Navíc brána na molo, kde jsme měli člun, byla zavřená. Prostě to tu funguje po jižansku. Angličtina tu je populární jazyk. Kohokoliv se zeptáte zda mluví anglicky, všichni svorně suverénně odpoví ?Si? a dál hovoří španělsky.

Od rána nefoukalo a tak s námi na měření vyrazil i Tomáš. Měřili jsme nejprve hodinu po maximálním odlivu a to ve čtyřek bodech na okruhu. To samé měření jsme provedli 3 hodiny po maximálním přílivu. Síla proudů v jednotlivých částech tratě se dost liší, ale ještě výraznější jsou změny směru. Teplota povrchové vody byla 23°C a ve větší hloubce jen o 1°C méně. Voda je tedy poměrně promíchaná, což je samozřejmě dobré pro naše měření. Teplota vzduchu ve stínu byla 32°C. Vítr a vlny se nedostavily.

Odpoledne jsme odjeli opět do Porto Sherry k registraci. U vjezdu do mariny nás zastavila policejní hlídka a provedla kontrolu spodku vozu pomocí zrcadel. Nic podezřelého neodhalili a tak jsme byli vpuštěni do přístavu. Tam jsme potkali naše finnaře Michaela Maiera a Michala Hrubého. No co by jste řekli? Zase ta samá chyba. Podal jsem Mikovi ruku na uvítanou a rázem jsem byl jak ve svěráku. Kluci měli dobrou náladu a povídali zážitky z Lipna. Také jsme mluvili s Veronikou Fenclovou, která měla problém s proměřením a tak nakonec bude muset jet na druhém stěžni. U registrace jsme potkali Lenku Šmídovou. Držte palce ? Evropám to zítra začíná!!! Jinak registrační stan byl od 14 do 17 hodin zavřený ? siesta ? přestože tam byla klimatizace.

K večeru jsme, tentokrát pro změnu s Honzou, vyrazili na měření. Síla proudů zůstala takřka stejná, ale směr se pochopitelně změnil. Ve 20 hodin přišla bríza ESE. To má být převládající vítr na příštích několik dní. Vše musíme ještě analyzovat a zanést do map. Máme před sebou dost práce a to už je skoro jedenáct hodin.

Zatím ahoj, myslete na nás a připravte si palce.
Ahoj David Křížek

Více na www.4sail.cz


středa 10. září ?03

Včera jsem žádnou zprávu neposílal, protože jsem odvirovával počítač. Nemám čas na stahování různých antivirů, ale budu si ho muset udělat. Nakonec to byl celkem zdlouhavý proces. Shrnu tedy oba dva tréninkové dny.

Ráno jsme se vydali do Porto Sherry pro informace o zdejším revíru. Hovořil jsem se známými trenéry a závodníky ze třídy 49er, zejména s Francouzi a Španěli. Také jsme vyzpovídali Lenku Šmídovou, která byla doté doby na 2. místě v PreWorld?s regatě. Nic zcela zásadního jsme se však nedověděli a tak jsme na kapitanátu zakoupili alespoň podrobnou námořní mapu a nechali si udělat hned několik kopií pro zanášení našich měření. Potkali jsme také Veroniku Fenclovou, Tomáše Krejzu a Patrika Pollaka ze Slovenska. Naši finnaři dorazí snad dnes večer. Před odjezdem jsme ještě aplausem podpořili vyplouvajícího Tomáše Krejzu a odjeli jsme do našeho přístavu a na odpolední trénink. Podmínky byly pro jachtaře perfektní, ale jako trenér jsem měl letecký den (ostatně je to patrné i z obrázku, který zasílám). Vítr NW do 7m/s, teplota 25°C, vlny do 1,5m. Trénovali jsme již v oblasti plánovaných rozjížděk, tedy 2Nm od mariny kursem 230°. K velkému překvapení jsme zjistili, že je cestou na start několik velmi nebezpečných mělčin, o kterých měl ponětí jen málokdo. Navíc část okruhu bude na hloubce okolo 3m a zbytek na hloubce 18m. Uvidíme co tento reliéf udělá s proudem. Jezdili jsme opět dlouhé kursy, aby si kluci co nejvíce zvykli na místní podmínky. Také jsme se pustili do obratů a halz a večer jsme to ještě skoukli na videu.

Nejlepším záběrem dne bylo nafilmování rozhoupané lodě po halze zakončené eskymákem. Myslím, že počáteční drobná nervozita v posádce se postupně vytrácí. Kluci jsou spolu v kuse už skoro půl roku a myslím, že má kladný dopad, že je zas buzeruje někdo jiný a nemusí se dohadovat.

Dnes jsme šli na vodu ihned po rozcvičce a snídani a vyplatilo se to. Dopoledne foukal E do 5m/s a odpoledne to postupně úplně zesláblo. Zaměřili jsme se již na starty, manévry a točení bójí. Také jsme měli možnost porovnávat rychlost s posádkou ze SWE. Když se odpoledne vydali na trénink i ostatní týmy, vítr úplně zvadl. Na břehu jsme se setkali s Michalem Bělunkem a Martinem Trčkou, kteří se na nás přijeli podívat a kupodivu nám také nakreslili vzkaz na auto :-)
Tomáš pak odjel do Malagy vyzvednout Andrew Daviese, který nám bude pomáhat s přípravou. My jsme s Honzou jeli nakoupit nějaké nezbytnosti a pak jsme se stavěli v Porto Sherry. Tam nikdo z našich nebyl a bylo tam poměrně prázdno. Většinou všichni odpočívali po přípravné regatě. Zjistili jsme alespoň výsledky, na které jsme byli samozřejmě strašně zvědaví a moc nás potěšili.

Evropa ženy (100 lodí) ? 1. S. Sundby NOR; 2. S. Macky NZL; 3. Lenka Šmídová !!!!!!!!!!!!! ....39. Veronika Fenclová !!! Protože to byl zároveň Open Week, byl závod oproti ostatním třídám velmi dobře obsazen. Verča zajela parádně a Lenka to je prostě hvězda. Je škoda, že nakonec nezvládla match racingový souboj se svojí dobrou kamarádkou Sárou Macky z Nového Zélandu. Pokud však půjde o světový titul věřím, že bude Lenka důraznější. Medaile by jí určitě velice pomohla v zajištění té nejlepší předolympijské přípravy, ale také po psychické stránce. Vždyť na PreOlympijské regatě byla tak blízko úspěchu.

Evropa muži (68 lodí ???) ? ti už jeli přímo mistrovství světa, jako jediná neolympijská kategorie zde v Cádizu. Výsledky nemáme, ale víme, že Tomáš Krejza nebyl spokojen. Snad příště.

Laser (56 lodí ???) ? výsledky nám kluci sdělili, tak pokud si dobře pamatujeme, tak 25. Martin Trčka a 34. Michal Bělunek. Snad jim to vydrží i na MS. Už by si to zasloužili. Mistrálisté, 470 ani finnaři zatím nezávodili. Myslete na nás a naše representanty a držte palce. Těm z vás, kteří nám píšete slova podpory, těm děkujeme. Také popis večírků na jubilejní regatě a seznam vyvolených nás pobavil.
Zítra chceme trénovat opět na trati a vrhneme se na měření proudů. Předpověď je ESE 7 až 10m/s a na čtvrtek až 13m/s. V pátek má foukat debilní levante, alespoň tak si vysvětlujeme zdejší předpověď: el levante se debilita :-)


Více na www.4sail.cz


pondělí 9.září ´03

Když vstáváme v 7,45h na rozcvičku, venku je ještě tma. Nicméně mořská voda, která má 23°C je příjemným ranním osvěžením a než docvičíme, tak je slunce na obloze. Dnes bude perfektní počasí. Předpověď hlásila během dne sílící vítr a tak jsme vyrazili shánět nezbytnosti.

Dotankovali jsme člun a na kapitanátu jsme se pídili po mapách proudů a přílivů. Poslali nás do centra Cádizu do hydrografického institutu, ale tam jsme nepochodili a tak jsme nakonec mapy objednali ve specializované prodejně. Vše nám díky polední dopravní zácpě zabralo poměrně dost času. Také jsme se zastavili v marině, kde jsou Laseristé. Naši tam měli jen auto a tak zcela určitě byli na vodě a trénovali. Nakreslili jsme jim prstem vzkaz na špinavé okno <>, vrátili se do Roty, našeho domovského přístavu, a vypluli k odpolednímu tréninku. Jel jsem napřed a opět mapoval revír. Dnes jsem se dostal do místa, kde jsou plánované rozjížďky mistrovství světa. Ještě vše musíme porovnat se synoptickou mapou, ale zdá se, že vítr ovlivňovala přicházející tlaková výše. Teplota vody 23°C, teplota vzduchu na otevřeném moři ve stínu 26°C. Vítr velice stabilní, bez velkých výchylek, s tendencí stáčení doleva. Nejprve 280°, později 270° a nakonec 265°. Sílící tendence od průměru 4,6 až 6,4m/s. Nejsilnější poryvy měly 7m/s. Vlny přes 1m z cca. 250°, ale poměrně rychlé. Proud jsem měřil jen jednou a to v 17h, tedy přibližně 2h před maximálním odlivem a byl téměř zanedbatelný. Nevěnoval jsem tomu zatím dostatečnou péči. Myslím, že proudy zde budou hrát velikou roli a tak čekám na podrobné mapy, aby vše šlo perfektně zaznamenávat. Tomáš s Honzou se rozjížděli po kratší pauze. Bylo vidět, že udělali obrovský kus práce. Viděl jsem je naposled na Rozkoši na Mistrovství ČR, ale tam se nemohla projevit jejich práce na vlnách. Opravdu se velice zdokonalili. Jízda na stoupačku je velice pečlivá. Maximální stoupavost, bez ztráty rychlosti v ostrých vlnách. Jen ve výjimečných případech loď mírně uklouzne bokem. Při jízdě po větru lze také vidět velké zlepšení. Precizní surfování po vlnách a dobrá práce kosatníka. Při jízdě na pravobok byly patrné určité chyby, ale je to věcí vyježděnosti. Do začátku mistrovství světa zbývá 10 dní. Nejtěžší bude včasné reagování na sílu větru. Když vítr při jízdě po větru nepatrně poleví, pak sjetí vlny vyžaduje jiný směr nájezdu a jiné načasování odpadnutí. Ti nejlepší zareagují okamžitě a ti horší tak ztratí 3 ? 4 vlny, což může v důsledku znamenat 10 míst a v součtu skupin 30 míst.

Večer jsme dělali rozbor dne u videa. Neměli jsme možnost porovnání se soupeři, ale prodloužení sálingů a větší průhyb se zdají být krokem vpřed. Výrazně se změnil profil tri-radiální plachty, která teď twistuje více v horní části. Také vyztužení ploutvové skříně si Tomáš pochvaluje. Nyní lépe cítí loď na kormidle. Po měření je potřeba znovu překontrolovat souosost kormidla a ploutve.
Také jsme testovali nové energetické a regenerační přípravky, které se zdají být účinné a kupodivu i chutné.

Když jsem byl v Cádizu naposledy, tak jsem společně s Martinem Ducháčem vyplouval do 5 metrových vln na katamaránu SECTOR. Tehdy jsem měl mořskou nemoc. Dnes jsem po hodině měření na jednom místě ve slušných vlnách potupně vrhnul právě strávenou musli tyčinku. Mořská nemoc to úplně nebyla, ale moc mi to nesedlo. Stání ve vlnách na jednom místě mi prostě nedělá moc dobře.
Zítra ráno se pojedeme kouknout na třídu Evropa. Snad potkáme Lenku Šmídovou, Veroniku Fenclovou i Tomáše Krejzu. Nemáme bližší informace, ale doufáme, že se jim daří v přípravném závodě.

Více na www.4sail.cz


neděle 7. září ?03

Všichni světoznámí jachtaři jsou v těchto dnech ve španělském Cádizu. Koná se zde totiž největší mistrovství světa v historii našeho sportu. Přibližně 1800 jachtařů z více než 50 zemí světa se utká v bojích nejen o světové tituly, ale především o kvalifikační místa na Olympijské hry, které se konají již za rok v Athénách. Zprávy z Cádizu přináší David Křížek ? coach týmu 470 RODOP (Tomáš Musil a Jan Daněk).

Včera v poledne jsme po 40 hodinách cesty dorazili do místa konání. Přestože závod začíná až za 10 dní, trénuje zde již celá řada posádek z celého světa. Prvním úkolem bylo zajištění zázemí. Měli jsme několik nabídek na ubytování, ale nakonec nám náhoda přihrála ideální byt 4+1, který se nachází 5 minut cesty od přístavu a asi minutu od nádherné pláže. Navíc je to za třetinovou cenu než platí ostatní týmy. No vypadá to, že by nám tu štěstí mohlo přát.
Včera jsme s vypětím sil složili loď a motorový člun, který již po dvou servisních opravách konečně jezdí i dopředu (snad jsem to nezakřikl).

Dnes jsme od rána nasadili pravidelný režim, který se budeme snažit držet i po dobu mistrovství. V 8 hodin jsme zahájili rozcvičku na pláži. Krátký běh, strečink, lehké posilování. Jen já jsem si místo běhu naordinoval plavání v moři. V 9.30h jsme se přesunuli do přístavu. Příprava lodě zabrala dost času, ale ještě se tomu budeme věnovat po měření. Vše musí být perfektní. Odpoledne jsme se vydali na vodu, kde jsme s člunem mapovali revír.

Ve spodní části vycházela vzhledem k reliéfu dna spíše pravá strana, ale zítřejší měření budeme muset dělat ještě dále na moři. Tam by měl být okruh pro naši skupinu, tedy 470 muži. Jak to tedy dnes na vodě vypadalo? Teplota 26°C, voda 23°C. Směr proudu 3 hodiny po maximálním přílivu 350° (jen základní měření ? důkladné mapování nás teprve čeká). Vítr jsme měřili každou minutu po dobu 1 hodiny od 15 do 16h. Středový směr větru 305°, maxima 290°a 315°. Vítr je velice stabilní a změny pravidelné (vše ještě podrobíme důkladné analýze), průměrná síla větru byla 4,6m/s (min. 3,5 a max. 5,6). Naměřené hodnoty nyní spojujeme do grafu po třech minutách, abychom eliminovaly nepodstatné změny.

Člun jsme naplnili náhradními díly a testujeme speciální výživu. Klademe samozřejmě důraz na dostatečnou hydrataci. Před vyplutím musí kluci vypít min. 1,5 l tekutin.

Zítra nás čeká první rozježdění a opět celá řada měření. Musíme koupit podrobnější mapy a zjistit co nejpřesněji plánované místo startu.
Velkou roli bude hrát určitě psychická připravenost. Kluci jsou ve velkém zápřahu již od února, kdy zahájili přípravu. Je patrné drobné napětí, ale to musíme odstranit a po kvalitním tréninku doplnit sebevědomí. Závod bude velice těžký. Je zatím přihlášeno 104 posádek a většina národů má alespoň jednu posádku, která má šanci na zlatou skupinu. Uděláme maximum a uvidíme. V každém případě kompromisy nám nominaci nezajistí. Bude potřeba dojíždět v TOP 10 v kvalifikaci a to je hodně velký sen. Ve středu nám přiletí na pomoc také Andrew Davies z Velké Británie, který má velké kosatnické, coachovské a rozhodcovské zkušenosti.

Z ostatních Českých závodníků jsme dnes viděli Tomáše Krejzu, který měl den volna a přijel se na nás podívat. S ostatními se snad sejdeme a zjistíme pro vás další informace. Evropářky již závodí v přípravné regatě, Laseristi a Mistralisti pravděpodobně již pilně trénují a finnaři jsou snad na cestě z Lipna.

Zatím ahoj, myslete na nás a připravte si palce.
Ahoj David Křížek

Více informací na www.4sail.cz

PS: Smutná zpráva pro české jachtařky: team racingový závodník a idol D.J. je tu s nějakou Angličankou a vypadá zadaně.
Nám smutné zprávy neposílejte ? jsme tu kvůli jachtingu a co se děje doma stejně nejsme schopni ovlivnit.

David Křížek

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>