Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Co nového?
Zkáza trajektu Dona Paz překonala před dvaceti lety i Titanic
 
      19. prosince - Manila- Zkáza Titanicu se stala zřejmě nejslavnější, ale co do počtu obětí jistě ne největší námořní katastrofou. Smutné prvenství si 20. prosince 1987 připsal filipínský trajekt Dona Paz

 
Po srážce přeplněné lodi s tankerem zahynulo podle odhadů 4386 lidí. Tragedie se tak zařadila na samý vrchol žebříčku největších námořních nehod v době míru.

Krátce před Štědrým dnem roku 1987 byl třiadevadesát metrů dlouhý trajekt Dona Paz přeplněn cestujícími, kteří se chtěli dostat z filipínského města Tacloban do Manily. Ačkoliv povolená maximální kapacita lodi byla kolem 1500 osob, počet pasažérů na palubě byl ve skutečnosti více než dvojnásobný. Moře však bylo poměrně klidné a posádka trajektu tedy neměla důvod k obavám.

Lehkovážná atmosféra podle všeho panovala i na malém tankeru Victor, který ve svých zásobnících přepravoval benzin, naftu a letecký petrolej. Jak prokázalo pozdější vyšetřování, bylo řízení plavidla s nebezpečným nákladem svěřeno do rukou nedostatečně kvalifikované posádky. Loď samotná nadto nedisponovala ani platnou licencí.

Kolem desáté večer se obě plavidla střetla v Tablasské úžině východně od filipínského ostrova Mindoro. V důsledku nárazu začal z poškozeného tankeru vytékat jeho hořlavý náklad, který v zápětí explodoval. Nastalý požár byl tak prudký, že většina pasažérů trajektu neměla šanci dostat se z lodi ven a zemřela přímo v útrobách plavidla. Vyhráno neměli ani ti, kterým se podařilo utéct. Moře kolem místa srážky totiž bylo rovněž v plamenech, živených ropnými produkty plovoucími na hladině.

Po zhruba dvou hodinách klesl ohořelý vrak trajektu na dno. Torzo tankeru dokázalo odolávat ještě několik dalších hodin, ale i nad ním se nakonec vlny zavřely.
Údaje o počtu mrtvých se v důsledku více než značné benevolentnosti ve vedení lodních dokumentů poněkud liší. Oficiálně bylo na palubě trajektu zhruba 1500 osob, skutečný počet obětí však podle odhadů přesáhl 4000.

Uniknout z hořícího trajektu se podařilo jen čtyřiadvaceti cestujícím. Ze třináctičlenné posádky Victoru vyvázli životem pouze dva lidé. Trosečníci našli útočiště na palubě jiného trajektu, který proplouval místem nehody. Následná pátrací akce filipínských úřadů již žádné další přeživší nenalezla.

Vyšetřování přiřklo vinu za tragedii vlastníkovi tankeru, který plavidlo provozoval bez potřebných dokumentů a nezajistil pro ně kvalifikovanou obsluhu. Zároveň však poukázalo na skutečnost, že trajekt přepravoval výrazně větší počet cestujících, než byla jeho kapacita.

Lodní doprava na Filipínách, které jsou tvořeny stovkami ostrovů a ostrůvků, byla od zkázy trajektu Dona Paz poznamenána ještě několika dalšími tragickými událostmi, byť rozsahem výrazně menšími.

Například v říjnu 1988 převrátily desetimetrové vlny způsobené tajfunem trajekt Dona Marilyn. Nehoda si vyžádala životy asi 250 cestujících. Shodou okolností plula loď na téže lince mezi Manilou a Taclobanem jako Dona Paz a patřila i stejnému vlastníkovi, společnosti Sulpicio Lines.

V prosinci 1994 se pak v Manilském zálivu srazil trajekt Cebu City se singapurskou nákladní lodí. Podle BBC se na seznamu mrtvých a pohřešovaných ocitlo 140 jmen.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>