Antifouling a jeho správné použití
Většinu z nás právě touto dobou začnou opět po dlouhé zimě lákat Sluncem ozářené vodní plochy a to je neklamným znamením blížícího se začátku nové plavební sezóny. Začínáme přemýšlet jak opravit škody po předchozí sezóně a samozřejmě musíme věnovat čas pravidelné údržbě. To, co většinu z nás nemine téměř jistě, je nátěr ponořených částí lodě antivegetačním nátěrem ? antifoulingem.
Ať už naše loď kotví na moři či jen na našich přehradách a řekách, každý z nás ví, jak dovede po celkem nedlouhé době vypadat dno, případně i kýl a kormidlo nebo naopak noha motoru, pokud nejsou před sezónou ošetřeny speciálním protinárůstovým nátěrem. Množství narostlé hmoty je odvislé od konkrétního místa a délky zanoření. U lodí, které navíc moc nejezdí, dojde k nárůstu rychleji. Je dokázáno, že i poměrně nepatrné narostlé dno a především propeler snižují rapidně rychlost, účinnost a neúměrně narůstá spotřeba.
Volba nátěru je závislá na materiálu trupu, proto při nákupu antifoulingu se vždy přesvědčte, že vybraný nátěr je vhodný pro Vaši loď. Prvním problémem je zjistit, jaké množství barvy bude potřeba. K tomu je zapotřebí znát plochu, kterou zamýšlíme natřít. Tu vypočítáme podle následujícího vzorce: u motorových člunů platí ? (šířka lodi + ponor) x délka vodorysky = plocha k natření v m2, u kýlových plachetnic platí: (šířka lodi + ponor) x délka vodorysky x 0,5 = plocha k natření v m2.
Dále potřebujeme zjistit, kolik litrů barvy potřebujeme. K tomu slouží následující vzorec: vypočítaná plocha : 10 x 2 vrstvy = množství antifoulingu v litrech.
Před nanesením antifoulingu je třeba dno pečlivě broušením a škrábáním očistit od zbytků starých nátěrů a odmastit. K tomu lze koupit speciální přípravek. Pak se doporučuje aplikovat spodní nátěr, který zvyšuje ochranu trupu a zaručí lepší přilnavost nového nátěru. Tady opět je třeba rozlišit pozorně pro jaký druh materiálu dna je nátěr určen. Proto si pozorně přečtěte návod k použití. Důležité je i dodržet správné doby schnutí. Před nátěrem je praktické zakrýt páskou hranice plochy nátěru. Pak přistoupíme k nanesení antifoulingu. Ten nanášíme válečkem nebo širokým štětcem křížem. Samotné natírání není nijak problematické, avšak i tady dbáme na dodržení doporučené doby schnutí před nanesením další vrstvy a před spuštěním na vodu. I přeschnutí nátěru může být nežádoucí! Při práci samozřejmě používáme ochranné pomůcky.
Závěrem několik tipů:
- kvalitní příprava plochy pod nátěrem je základním předpokladem kvalitního povrchu
- použijte veškerou barvu, kterou jste spočítali, že potřebujete
- před použitím antifouling dobře promíchejte ? těžké složky barvy se usazují u dna
- pokud používáte dvousložkovou barvu dodržujte přesně poměry
- dodržujte doporučené doby schnutí
- ředidlo prodlužuje interval schnutí
- nenatírejte nikdy na přímém slunci ani za deště
- antifouling, ředidlo a potřebné nástroje můžete zakoupit v našem internetovém obchodě
Petr Zajíček