Začíná nová sezóna jachtařských závodů
S Velikonocemi přichází do našich zeměpisných šířek jaro, a tak je nejvyšší čas zahájit také jachtařskou sezónu. Protože u nás bývá přece jen ještě poněkud chladno, vznikla tradice Velikonočních závodů na moři, kde se letos pojede již třetí ročník závodů kajutových plachetnic pořádaný YC Staré Město s názvem Velikonoční regata 2003.
Letošní ročník tohoto závodu bude odstartován opět na chorvatském pobřeží z maríny Sukošan v sobotu, 6.4. Trasa zůstala také nezměněna, takže na posádky čeká v případě příznivého počasí cíl první etapy v Dubrovníku a druhá etapa končí opět ve výchozím Sukošanu. Zda se letos podaří tohoto cíle dosáhnout bude velmi zajímavé sledovat, protože v předchozích dvou ročnících byl dosažen jen jednou a to vloni, kdy v rozhodující dobu vál příznivý vítr.
Zbývá dodat, že letošní Velikonoční regaty se zúčastní tři čtvrtiny posádek, které na stejné trati závodily vloni a celkový počet přihlášených lodí je 13. Pro Vás, kteří o startu na offshore regatě uvažujete, přinášíme zatím zprávu z minulého ročníku a samozřejmě budeme na našem serveru pravidelně informovat o průběhu toho letošního. Pořadatelům a všem účastníkům přejeme především kvalitní jachtařské počasí a bezpečný návrat do přístavu.
Zpráva z VR 2001
Velikonoční regata 2001 byla odstartována 15. dubna 2001 v 06:00 hod za účasti 13 lodí. Po 17 mílích plavby první etapy jela většina lodí pod spinakry a foukala Bora o síle 3 Bf. Moře bylo klidné, teplota 10 Celsia. Ideální jachtařské počasí. Startovní pole se roztrhalo hned po startu a na čele jely následující lodě : Sunce kpt. Hory, Venera kpt. Habala, Mars Trse a Mjesec kpt. Korytáře. Lodě zamířily z Murterského moře buď přímo na otevřené moře, nebo se držely při pevnině kolem ostrova Kakan. Čelo závodu ujelo za prvých 6 hodin plavby zbytku flotily již o cca. 2 Nm.
V 1900 hod měla většina lodi za sebou již okolo 70 Nm, což představovalo téměř polovinu trasy první etapy. Vítr zesílil na 5 -6 Bf, vlny dosahovaly přes 1,5 m. Některé lodě potrhaly spinakery. Soumrak zastihl většinu flotily na průjezdu mezi ostrovem Vis a Hvar a první noc tak posádky strávily ve vodách okolo Korčuly.
Nad ránem druhého dne prvé etapy měla za sebou většina lodí 100 - 110 Nm. První půlku noci foukala stále Bora 2-3 Bf. a okolo půlnci zastihla flotilu dvouhodinová flauta. Po zvednutí se větru většina lodí zamířila do průlivu mezi ostrovy Mljet a Pelješac za Korčulou a následně křižovaly proti sílícímu větru typu Yugo (2 ? 3Bf). Vedoucí lodě však zvolily obeplutí ostrova Mljet ze strany volného moře a dá se říci, že na tom řádně vydělaly. Po chladné noci, kterou posádky strávily nabalené a zachumlané do dek v kokpitech si všichni dočasně užívali hřejivých paprsků ranního slunce.
V 10:50 hod. odstoupily ze závodu první dvě lodě, a to VEGA kpt. Kyriána, která odstoupila v důsledku ztráty na vedoucí lodě způsobené opravou roztržené přední plachty a rovněž NEPTUN kpt.Zvěřiny. Před Dubrovnikem foukalo Yugo 5 Bf a byly asi 1,5 m vlny. Nejlépe se v té době dařilo lodím Mjesec - Korytář, Sunce - Hora, Venera - Habal, Mars - Trs.
Vítězem první etapy Velikonoční regaty 2001 se stala loď MJESEC skippera Jaroslava Korytáře, která protla cílovou čáru před Dubrovnikem v pondělí 16.4.2001 krátce po 17:00 hod. Vzdálenost cca. 160 Nm prvé etapy uplula za přibližně 34 hodin čistého času. V těsném závěsu za první lodí doplula na druhém místě se ztrátou pouhých deseti minut (!!!) loď VENERA skipperovaná Janem Habalem. Třetí projela cílovou čárou loď Sunce pod vedením kapitána Martina Hory se ztrátou 40 min. na prvního.
Ze závodu v té době odstoupila další loď ? Marko & Ana kpt. Jaroslava Moravce, která plula na chvostu flotily. Měla ulomenou patku spinakrového pně, natrženou genu (přední plachta) a na palubě řádila mořská nemoc zběsileji než na ostatních lodích.
Cílem první etapy projela po 20 hod. čtvrtá loď, a to Mars skippera Jaroslava Trse. Časová ztráta na prvního činila cca. 3 hodiny.
Ve 21:20 vzdala další loď. Hrvoje kpt. Evžena Korbela zamířila zpátky na Korčulu. V kanále mezi Pelješacem a Mljetem se s nástupem tmy Yugo rozfoukalo na 25-30 a v nárazech až 40 uzlů s vlnami velikosti 2,5-4m, což učinilo podmínky plavby velice drsnými. Na moři bylo v té době stále ještě pět lodí, které čekaly nesmírně těžké podmínky dojezdu před Dubrovnikem.
Ohromná smůla potkala v závěru první etapy po 22:00 hodině loď JUPITER kpt. Miroslava Řandy. 5 Nm před cílem se mu na cucky roztrhala genua a loď dojela do Dubrovniku z bezpečnostních důvodů za pomoci motorového pohonu, čímž se diskvalifikovala z prvé etapy. Ve stejném čase proplula cílem jako pátá loď OLUJA skipperovaná Jiřím Valešem. Její ztráta na prvního činila pět hodin.
V čase 00:02 proplula cílem první etapy na šestém místě loď DANICA skipperovaná J.Kopencem. K větru o síle 5-6 Bf. se přidal ještě hustý déšť a vlny o výšce 2-4m. Dojezd do cíle v Dubrovniku byl extrémní záležitostí a skutečně hodnotým sportovním výkonem. Na moři se stále plavily lodě URAN a PLUTON, které se okolo půlnoci nacházely cca. 3 Nm od cíle, což představovalo další asi 2hod. křižování proti větru. Nakonec dopluly do cíle první etapy okol půl třetí ráno, a to se ztrátou cca. 9 hodin na vítěze první etapy.
Celá situace po dojezdu se ještě zkomplikovala tím, že lodi Pluton nešel nastartovat po projetí cílem motor, a tak se pořadatelská loď vracela před Dubrovnik a odtáhla Pluton do mariny na laně. Celá operace vlečení se protáhla až do 5 hod. ráno, avšak PLUTON se bezpečně vyvázal u mola v marině v Dubrovniku po boku ostatních lodí.
V úterý 17.4. 2001 16:10 byla odstartována druhá etapa Velikonoční regaty 2001. Lodě ihned po startu vjely do prudkého krupobití a JZ větru o síle 5 Bf. Asi po čtvrt hodině z bouřky naštěstí vyjely a plachtily vstříc protrhávající se oblačnosti. Flotila se rozdělila na dvě skupiny, jedna míří na volné moře před Dubrovnikem, druhá sázela na krytí před vlnami v závětří ostrovů Čelo a Lopud. Asi po hodině plavby lehla na flotilu flauta, která trvala až do 18 hod.
Lodě se o půlnoci 17.4. nacházely na počátku ostrova Mljet. Rozdělily se do dvou skupin a jedni vedeni Venerou míří na širé moře a druhá skupina spolu s Mjesecem a Suncem mířila do Mljetského kanálu. Zesílil SZ vítr, a to z 1-2 Bf na slabou 3 Bf. Moře bylo klidné, vlny max. 0,5 m, nepršelo a bylo polojasno.
Posádky se druhého dne druhé etapy probudily do slunečného rána bez mráčků. Foukal SSZ vítr o síle 2 Bf, moře bylo stále klidné. Flotila se rozptýlila na prostoru 20 Nm sev.šířky a 6 Nm vých.délky. Část lodí plula stále volným mořem pod Mljetem směrem na Lastovo, druhá skupina se plavila pod ostrovem Pelješac a třetí zamířila do Korčulské trysky.
Po desáté hodině dopolední pluly lodě ve slabém větru 1-2 Bf za bezmračného počasí a měly za sebou již první třetinu druhé etapy. Skupinku tří lodí, které se vydaly Pelješkim kanálem mezi ostrovy Pelješac a Korčula vedla v té době loď Mjesec kpt. Korytáře, míli za ním křižovala Danica kpt. Kopence a další míli za ní Sunce kpt. Hory. Další z favoritů Venera kpt. Habala vedl skupinu lodí připlouvajících z moře k ostrovu Lastovo. Pluton kpt. Palcera vedl skupinu lodí pod Korčulou.
Ve 14:00 nedošlo k zásadním změnám v pořadí. Pouze Venera se dotáhla vnější cestou na zeměpisnou délku Mjesce, přestože je dělilo cca. 12 Nm zeměpisné šířky na spojnici. Obě lodě mířily k ostrovu Sv. Klimenta, od kterého je dělilo cca. 30 Nm. Venera však měla příznivější vítr. Foukal západní vítr o síle 2-3 Bf, moře bylo poklidné, nebe bez mráčku. Uplně ideální jachtařské podmínky. Na ostatních pozicích nedošlo k významnějším posunům.
Ke čtvrté hodině odpolední se situace vyostřila, neboť vedoucí lodi se sjely u západního konce ostrova Korčula. Všechny taktické trasy se tak spojily již na záp.konci Korčuly a vedoucí lodě začínaly nanovo. Nejvýhodnější pozici měla Venera následovaná Plutonem. Za nimi plul Mjesec za nímž se v závěsu držely Sunce a Danica. Dále následoval Mars, Jupiter, Oluja a Uran. V prostoru Korčulanského kanálu lehla flauta a lodě vyčkávaly na večerní brízu, která přišla okolo osmé hod. večerní v podobě Yuga o síle 3 Bf.
Nástup tmy zastihl všechny lodě na téměř nezměněných pozicích, neboť od posledního předávání poloh v 18:00 se lodě pohnuly cca. o 2 Nm. Všechny lodě se shromáždily na prostoru cca. 6x6 Nm před záp.koncem ostrova Korčula. Flotilu vedly společně lodi Venera a Pluton. Mjesac se ocitl na třetím místě a za ním v těsném závěsu všechny další lode s vyjímkou Oluji, která zaostávala cca. 4 Nm.
Po půlnoci ze středy na čtvrtek nabral vývoj závodu na obrátkách. Okolo 21:00 hod. se totiž pořádně rozfoukalo předvídané Yugo, a to silou 4-5 Bf, která doslova "nakopla" plachetnice směrem k cíli. Na příchodu Yuga nejvíce vydělaly obě vedoucí lodi - Pluton kpt. Palcera a Venera kpt. Habala, které ujely zbytku startovního pole o 3 Nm. Obě vedoucí lodi pluly průměrnou rychlostí cca. 6,5-7 uzlů. Pluton, který v prvé etapě doplul se ztrátou 9 hod. na prvního, prokazoval velmi bojovného ducha a dokazoval, že je schopen držet krok s nejlepšími jachtaři. V další části startovního pole plula Danica, Mjesec, Uran a Mars. Sunce, které hodně ztratilo, uzavíralo v té době tuto část flotily. Na konci pole lodí pluly lodi Jupiter a Oluja. Do konce závodu zbývalo cca. 50 Nm.
Poslední noc plavby Velikonoční regaty 2001 přinesla mnoho dramatických situací. Yugo zesílilo na 5-6 a celou dobu plavby foukalo lodím pěkně na zaďák. Lodě pluly pod spinakry, ale okolo čtvrté hodiny ráno vítr zesílil natolik, že spinakry šly ze stěžňů. Žádná loď však jeho roztržení nehlásila. Pouze Mars provedl vynucenou halsu (obrat po větru) a ulomil si v důsledku toho patku ráhna hlavní plachty. Posádce skippera Jaroslava Trse se však ráhno podařilo prozatímně opravit a loď pokračovala s nezměrnou bojovností v dále v závodě, i když handicapovaná hlavní plachtou vytaženou pouze částečně. Pořadatelé nařídili po čtvrté hodině všem lodím zapnout motory na volnoběh, aby byly lodě připraveny k řešení mimořádných situací v souvislostí s proplouváním kolem ostrova Žirje do Murterského moře, které je doslova poseto množstvím skalisek, ostrůvků, kamenů a mělčin. Jednalo se skutečně o navigační oříšek, neboť proplout těmito místy za tmy při vzdutém moři a s 5 Bf Yugem v zádech, je úkolem pro velmi schopného navigátora. Všechny posádky však dokázaly proplout těmito nebezpečnými místy bezpečně, což doplnilo vysoký rámec kvality sportovních výkonů, které účastníci regaty letos na moři předváděli. Jedinou vadou na kráse byla roztržená hlavní plachta lodi Sunce kpt. Martina Hory, která se tak vyřadila ze šancí na vítězství ve VR 2001, přestože doplula v prvé etapě jako třetí se ztrátou 50 min. na prvního. Všemu však ještě nebyl konec. Do cíle závodu zbývalo 15 Nm a lodě směřovaly do další bouřky. Pršelo tak hustě, že viditelnost byla snížena na cca. 1 Nm a foukla pro změnu 4 Bf Bora, tedy vítr z protisměru. Lodě v posledním úseku musely křižovat proti silnému větru a posádky si sáhly až na samé dno fyzických sil. Výkony, které všichni sportovci na letošním ročníku Velikonoční regaty předváděli však snesly nejvyšší měřítka a bojovnost a nasazení, se kterým se prali s živly překonávaly všechna očekávání. V čele flotily plul PLUTON kpt. Jardy Palcera, Venera kpt. Honzy Habala a DANICA kpt. Jaroslava Kopence.
Za slunečného, leč slabovětrného počasí lodě projížděly od 10 hod. cílem druhé etapy. Po prvním PLUTONu kpt. Jardy Palcera projela druhá VENERA kpt. Habala a za ní s cca. hodinovým zpožděním MJESEC kpt. Korytáře. Čtvrtá dojela DANICA skipperovaná Jaroslavem Kopencem, pátý dojel JUPITER kpt. Řandy, která dojížděla s pasarelou (dřevěným nástupním můstkem) nahrazující spinakrový peň. Šestý dojel MARS kpt. Jaroslava Trse sedmá loď SUNCE kpt. Martina Hory. Dále následovaly lodi URAN kpt. Jana Pokorného a OLUJA kpt. Jiřího Valeše.
Konečné pořadí lodí účastnících se Velikonoční regaty 2001 je následující :
Pořadí Jméno lodě Jméno skippera č. posádky čas 1.etapy čas 2. etapy Celkový čas
1. VENERA Jan Habal 10. 34:16:24 42:56:55 77:13:19
2. MJESEC Jaroslav Korytář 9. 34:06:36 44:07:27 78:14:03
3. SUNCE Martin Hora 13. 34:50:12 44:53:39 79:43:51
4. MARS Jaroslav Trs 7. 37:08:42 44:32:14 81:40:56
- JUPITER Miroslav Řanda 1. 40:12:00 44:20:50 84:32:50
5. DANICA Jaroslav Kopenec 12. 41:02:20 44:11:11 85:13:31
6. OLUJA Jiří Valeš 5. 39:08:42 46:08:37 85:17:19
7. PLUTON Jaroslav Palcer 6. 43:40:00 41:50:15 85:30:15
8. URAN Jan Pokorný 2. 43:20:00 45:36:20 88:56:20
NEPTUN Martin Zvěřina 3. scratch nestartoval scratch
MARKO & ANA Jaroslav Moravec 4. scratch nestartoval scratch
HRVOJE Evžen Korbel 8. scratch nestartoval scratch
VEGA Karel Kyrian 11. scratch nestartoval scratch
YC Staré Město + redakce Ré