Text dopisu Klubu vodních motoristů Smíchov JUDr. Rychetskému
Rádi bychom tímto způsobem reagovali na kampaň k opětovnému zakázání plavby motorových lodí na ?vltavské vodní kaskádě?. S velkým znechucením sledujeme, jak nastoupená cesta otevření přehrad široké veřejnosti s motorovými loděmi je likvidována demagogickými vystoupeními hrstky chatařů v médiích, zejména v denníku Právo.
Mnohá z vyjádření těchto osob v čele s paní D. Altmannovou jsou úmyslným uváděním v omyl. Všechny výpady ?Sdružení pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slap? a celkem třech starostů z vesnic daleko od hladiny nás přinutili k podpoře stávajícího zákona a připravované prováděcí vyhlášce.
Jsme klubem vodních motoristů z Prahy. Všichni jsme po roce 1989 doufali v brzkou nápravu omezující vyhlášky 82/1976, jež náš sport uvrhla do zdrcujícího útlumu. Někteří rádoby podnikatelé nám však udělali medvědí službu. Nakoupili drahé lodě a skútry, bez problémů si sehnali koncesi na provozování veřejné lodní dopravy a poté nerušeně ?řádili? na Slapech i Orlíku. Za tichého souhlasu Okresního Úřadu Praha-západ, Benešov, Příbram a Policie České republiky zde napáchli mnoho škod na mínění místního obyvatelstva. Toto však nebyli vodní motoristé, ale neukáznění zbohatlíci využívající díry v zákonech. Nikdo z těch, kdož se proháněli a kroužili po hladině nebyli a nejsou členy Českého svazu vodního motorismu ? organizace s 50-ti letou tradicí a přibližně tisícem členů po celé republice. Jistě i my jsme proti neomezenému a nekontrolovatelnému používání vodních skútrů a kroužení silných motorových lodí bez důvodu po hladině a u pláží. Jde nám především o to, aby se i naše početná obec vodních motoristů mohla v klidu rekreovat a trávit zde dny volna. Najít si klidný kout pod skalou a strávit zde víkend nebo část dovolené. I my se chceme rekreovat a koupat v čisté vodě a jsme pro stanovení jasných a platných pravidel, které nebudou stranit pouze jedné skupině lidí (v tomto případě např. chatařům) a budou platná pro všechny občany České Republiky, kteří se chtějí rekreovat na přehradách Orlík a Slapy. Našim cílem je udržovat břehy a řeku v čisté a nepoškozené podobě.
Prosím přijměte naše následující argumenty, které můžeme kdykoli doložit.
1) V motorových lodích se již dávno nepoužívají dvoutaktní motory typu ?Wartburg?. Současné lodní motory jsou velmi moderní a používají výlučně ekologicky odbouratelné oleje. Při použití jiného obyčejného oleje hrozí zničení motorů. Emisní limity včetně hlučnosti splňují přísné evropské normy. Jako berná mince těchto limitů je bráno tzv.: ?Bodensee Zulassung? ? norma, jež umožňuje plavbu i na takovém jezeře ve švýcarských Alpách, které zásobuje pitnou vodou celé okolí.
2) Argumenty policie, že nemá jak kontrolovat rychlost plavidel a čím stíhat neukázněná plavidla a skútry, jsou jen výmluvami a obavami z nárůstu práce. Dopravní policie na silnici také nemá supersilná auta a přece dokáže stíhat a pokutovat neukázněné řidiče jedoucí v rychlých zahraničních vozech. Zařízení na měření rychlosti plavidel založené na principu laseru je naprosto běžnou výbavou vodní policie v Německu nebo Rakousku . Jedná se o jednoduché zařízení velikosti pistole, jehož cena je v rozpočtu policie zanedbatelná. Každé plavidlo je navíc označeno registračním číslem trojnásobné velikosti SPZ auta a je viditelné i z velké dálky. K vodě je pouze několik málo přístupových cest pro spuštění lodí nebo skútrů na vodu, pohlídat si je a popřípadě pokutovat hříšníka, nezabere mnoho času a úsilí.
3) Jestliže máme na Slapech či Orlíku takové plavce, kteří se pouštějí daleko od břehu bez označení například koupací čepicí, ohrožují sami sebe a porušují ustanovení Řádu plavební bezpečnosti. Tento Řád se vztahuje na všechny vodní toky, na nichž je povolena jakákoliv, byť i veřejná lodní doprava. Kvůli ojedinělým plavcům by musel být změněn status vodního toku a zakázána zde veškerá plavba.
4) Cizinci nemají rozhodně zájem o plavbu na kaskádě a to hned z několika důvodů. Zejména Rakušané mají několikanásobně větší možnost nerušeně se pohybovat na svých lodích po vlastních řekách a jezerech, Dunaji a jeho četných přítocích. Občané Německa jsou na tom ještě o poznání lépe, neboť stovky jezer v okolí Berlína propojených vzájemně kanály a spojení s celou západní Evropou je pro ně dostatečnou demotivací k absolvování dlouhé cesty do Čech. Navíc jejich lodě nejsou uzpůsobeny na kočovný a samostatný život a kotvení v přírodě. Jsou zvyklí na kotvení v ?marinách? s přípojkou elektřiny, pitné vody a s veškerým komfortem.
5) Pro skutečné vodní motoristy není potřeba stavět benzinové stanice nebo nové přístupové cesty k vodě. Všichni jsou schopni a ochotni, na rozdíl od ostatních, dojet na Slapy nebo Orlík po vlastním kýlu a vše potřebné si vezou s sebou. Mají bohaté letité zkušenosti s plavbou a ta je jejich zálibou a životem.
6) Jako jeden z argumentů odpůrců znovuobnovení plavby byl údajný hluk z lodních motorů. Zajímalo by nás, zda tedy starostové obcí v okolí Slap a Orlíka zakážou používání motorových sekaček, pil a cirkulárek o víkendu a prázdninách? Nebo snad bude zakázáno v této době jezdit do chat auty, jejichž hlučnost je mnohdy dvojnásobně vyšší než povolené limity u lodí?
Chcete-li se zachovat při Vašem rozhodování skutečně demokraticky a nepodlehnout jedné nátlakové skupině, navrhujeme, aby se sešly všechny zainteresované strany a našli společné východisko. Myslíme, že právo na rekreaci mají všichni občané stejné bez rozdílů, zda se jedná o chataře, stanující nebo vodní motoristy. Pokud by k tomuto nebyla strana chatařů svolná, žádáme vypracování nezávislého odborného posudku o vlivu vodního motorismu na životní prostředí. Z neoficielních zdrojů víme ,že znovuobnovení zákazu plavby je jedním z bodů volební kampaně KSČM, což nás velmi znepokojuje.
Toto společné prohlášení schválila všemi hlasy výroční členská schůze Klubu vodního motorismu Smíchov dne 9.2.2002 . V případě potřeby je možno dodat kompletní podpisové archy.
Děkujeme za Váš čas, který jste věnoval těmto řádkům, a budeme se těšit na případnou spolupráci.
S pozdravem
Jiří Pěknice
Klub vodních motoristů Smíchov
Císařská louka
150 00 Praha 5 ? Smíchov
mobil:0602/305105
e-mail: Jiri.Peknice@seznam.cz
Na vědomí:
Státní plavební zpráva Praha
Parlament ČR , prof.ing.Václav Klaus
Právo ? redakce
DNES - redakce
TV NOVA ? redakce zpravodajství a publicistiky
Klub vodních motoristů Smíchov