Na opravy Baťova kanálu má Povodí Moravy o dva týdny méně
V letošním roce Povodí Moravy prodloužilo plavební sezónu na Baťově kanále, což uvítali kromě návštěvníků vodní cesty zejména provozovatelé plavby a půjčoven lodí.
Správce toku tak bude mít méně času na naplánované opravy úseku od Vnorov po Veselí nad Moravou. Přesto chce Povodí Moravy opravy stihnout včas, aby nedošlo k omezení následující plavební sezóny.
Kvůli zmírnění důsledků opatření proti koronaviru na plavbu v letošním roce Povodí Moravy, s. p. prodloužilo letní režim komorování o polovinu a navíc zajistilo provoz plavebních komor další dva víkendy v říjnu. Vstřícné kroky na jedné straně však správci Baťova kanálu komplikují údržbu a opravy vodní cesty na straně druhé. Prodloužený letní režim plavby vytváří nároky na posezónní práce, na které tak bude méně času. "V letošním a příštím roce máme naplánovanou druhou etapu oprav Baťova kanálu od Veselí nad Moravou po Vnorovy. Letos jsme úspěšně bez omezení dokončili opravy úseku mezi železničním mostem a silničním mostem ve Veselí nad Moravou, ihned po ukončení plavební sezóny musíme pokračovat dále až k hospodářskému mostu Vnorovy. Prodloužení letošní sezóny nás kromě našich vlastních prostředků stálo hlavně drahocenný čas, proto se do práce musíme pustit hned, jak ukončíme komorování, protože v žádném případě nechceme omezit příští plavební sezónu," vysvětluje generální ředitel Povodí Moravy, s. p. Václav Gargulák.
Letošní sezóna tak potrvá v letním režimu, kdy se komoruje každý den kromě pondělí, mimořádně až do konce září. V měsíci říjnu 2020 bude obsluha plavebních komor zajištěna navíc ve dnech 2., 3., 4., 9., 10. a 11. 10. 2020 v čase od 9.3o do 18.oo hodin. 12. 10. 2020 pak bude dočasně přerušen plavební provoz v kanálovém úseku od železobetonového hospodářského mostu Vnorovy po železniční most tratě Veselí nad Moravou - Brno. "Plavební kanál v tomto úseku zahradíme zemní hrázkou a vypustíme až po plavební komoru Vnorovy I. Jedná se prakticky o pokračování oprav, které jsme zahájili vloni, jen jsme ji rozdělili na dvě etapy tak, abychom nemuseli omezovat plavební sezónu. Po snížení hladiny v korytě odstraníme nánosy a provedeme opravy opevnění lomovým kamenem. K omezení plavby však v opravovaném úseku během hlavní plavební sezóny 2021 nedojde," ujišťuje ředitel závodu Střední Morava Pavel Cenek z Povodí Moravy, s. p.
Opravy zajistí bezpečnost plavebního provozu a hladký průběh dalších rekreačních sezón bez rizika omezování plavby. Každoročně se zvyšující počet návštěvníků a plavidel si totiž vybírá svou daň. "V loňském roce jsme napočítali v plavebních komorách 3431 lodí. Rozplavená zemina z břehů a hrází současně lokálně zanáší dno plavebního kanálu a tím pomístně snižuje plavební hloubku, která může vést až k omezení provozu lodní dopravy, proto musíme opravovat a investovat nemalé prostředky. Letošní mimořádné komorování, které jsme pro všechny zajišťovali na naše vlastní náklady, s sebou navíc přinese zvýšené nároky na posezónní údržbu," vysvětluje důvod oprav Gargulák.
Stavební práce na téměř 2 kilometry dlouhém úseku budou probíhat od 12. 10. 2020 do 28. 4. 2021. Následně se přesunou mimo koryto Baťova kanálu na břehy, kde stavaři dokončí opravy na korunách hrází a následně uvedou okolní terén do původního stavu. Tyto práce nebudou mít vliv na plavbu a rekreaci v plavební sezóně 2021.
Stavba je financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury a vlastních zdrojů Povodí Moravy, s. p. Výše nákladů na obě etapy, v rámci kterých bude dokončena oprava celého úseku od PK Veselí nad Moravou po hospodářský most Vnorovy, činí dohromady více jak 53 mil. Kč.
Petr Chmelař
tiskový mluvčí, vedoucí útvaru vnějších vztahů a marketingu
redakce lode.cz