Statistika SAR za rok 2019:
Výsledek uplynulé sezóny 2019 ukazuje na snižující se počet nehod. 27 smrtelných zranění, jedna osoba pohřešovaná, a 29 zraněných - to je podle SAR přesný výsledek.
Přes zvýšený provoz na vodě bylo dosaženo zlepšení: počet zraněných klesl o 30,9%, počet úmrtí o 20,6 %. Kromě toho se oproti minulému roku snížil počet záchranných akcí o 8,5 %.
Příslušné chorvatské ministerstvo přikládá tento vývoj blíže nespecifikovaným přijatým opatřením a zvýšeným kontrolám. Podle stejného zdroje i samotná přítomnost lodí policie a kapitanátu na moři působí "výchovně" a skippeři si tak prý dávají větší pozor.
Jak uvádí stejné ministerstvo, nejčastější příčinou nehod na moři je přehnaná bezstarostnost a nedbalost, zejména pokud jde o ignorování předpovědi počasí. Jako další příčinu uvádí dále nedostatečné znalosti a zkušenosti, které spolu s nedostatky ve výbavě a neznalostí čtení námořní mapy vedou nejčastěji k nehodám.
Stane-li se, že během pobytu na lodi je osoba postižena zdravotní příhodou nebo dojde k potížím s dorozumíváním s úředními orgány, je tu vždy SeaHelp, který je připraven pomoci. Tato asistence je v případě zvolení odpovídajícího typu členství je již jeho součástí, zatímco u nečlenů se jedná vždy o službu placenou. Platný ceník služeb SeaHelp naleznou zájemci na internetu. Vždy, pokud jde o záchranu života na moři se však jedná o odpovědnost složek SAR (Search and Rescue).
Také SeaHelp, jak ze záznamů o průběhu sezóny 2019 vyplývá, potvrzuje výše uvedené nejčastější příčiny havárií na moři. Mnozí skippeři například vůbec nevyužívají volně šiřitelnou aplikaci SeaHelp a tím se obírají o možnost získávání důležitých nautických informací přímo do svého mobilního zařízení. Šéf SeaHelp Wolfgang Dauser k tomu říká: "Především naše MeteoVarování již v minulých letech zachránilo před havárií mnoho skipperů na Jadranu. Včasné upozornění jim totiž umožňuje před nepřízní počasí vyhledat bezpečné kotviště a tím možným haváriím předejít."
SeaHelp.eu