V ČR loni opět vzrostl počet nových malých plavidel
Každoročně stoupající oblibu soukromých lodí a člunů u nás potvrzují čerstvé údaje z evidence plavebního rejstříku.
Za loňský rok přibylo 600 registrovaných malých plavidel, což je o 27 více, než za rok 2011. V tomto ohledu tak kopírujeme trend západních zemí, kde má vnitrozemská plavba dlouhodobě rostoucí tendenci.
Rostoucí popularitu rekreační plavby dokládají stoupající čísla u nás registrovaných tzv. malých plavidel. Jedná se o lodě dlouhé do 20 metrů pro maximálně 12 osob. "Jsme rádi, že zájem o turistické využití vodních cest u nás neustále stoupá. Potvrzuje se tak správnost úsilí vynaloženého Ministerstvem dopravy na budování infrastruktury, tedy že nově budovaná kotviště a přístaviště jsou dobrou investicí s významným potenciálem dalšího růstu," říká Ing. Jan Skalický, pověřený řízením ŘVC ČR, a dodává: "Například letos začne na dolním a středním Labi vznikat ucelená síť veřejných kotvišť. V první fázi jich bude postaveno osmnáct v turisticky zajímavých lokalitách, například v Litoměřicích nebo v Libochovanech a to je významný počin nejen pro české lodě a české plavce, ale nová infrastruktura významně láká i zahraniční vodní turisty, kteří tak podpoří rozvoj regionů okolo řeky."
Plavba lodí po řekách a městech je především na západ od nás velmi oblíbený a hojně využívaný druh turistiky. I u nás ale lidé přicházejí na kloub kouzlu říční plavby, kterou spojují s poznáváním nových míst a sportovním vyžitím. Turisticky zajímavé jsou nejen prohlídky měst, ochutnávky vína či návštěvy místních památek, ale i výlety na kole do okolí, in-line bruslení a další. Každý den může loď kotvit na jiném místě, nebo je možné se na zajímavém místě zdržet déle. Vše závisí jen na tom, zda má člověk pronajatý hausbót či loď sám pro sebe, nebo se plaví na organizované výletní lodi.
"Dobrým příkladem u nás již fungující infrastruktury je Baťův kanál. Za loňský rok na něm evidujeme 60 tisíc návštěvníků, což představuje nárůst o 25 procent oproti předchozímu roku," uvádí Skalický. V Evropě jsou pro plavby využívané jak vodní kanály, jako je u nás zmíněný Baťův, tak velké toky. Mezi nejoblíbenější z velkých řek patří plavba po Dunaji a plavba po Rýnu. Plavba po řekách a kanálech je ale samozřejmě populární i na dalších místech, především v Německu, Nizozemí, Francii, Belgii a Švýcarsku. Z tohoto pohledu má Labe i Vltava obrovský potenciál do budoucna.
Plavba po Labi a Vltavě je ovšem zatím možná právě jen pro malé lodě. Velké bohužel nemají garanci dostatečné hloubky řeky. Využití labsko-vltavské vodní cesty brání především chybějící jez v Děčíně, kvůli němuž nemohou z a do republiky pořádně plout nejen větší osobní výletní lodě, ale ani ty nákladní.
O Ředitelství vodních cest ČR
ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.
Kontakt:
Ředitelství vodních cest ČR
Václav Straka
tiskový mluvčí
E: straka@rvccr.cz
M: 602 368 719
redakce