Výběr zimoviště - uskladnění lodě
Málokdo z nás má to štěstí, že může svou loď odstavit ve svém objektu. Ostatní musejí najít vhodné dobře chráněné, nejlépe hlídané zimoviště třeba na internetu, kde jich najdeme celou řadu. Na místě samém většinou už nemáme možnost si stání vybírat. Přesto je dobré hledat místo před zimními větry co možná nejlépe kryté. Cena se obvykle stanovuje podle délky lodě, avšak rozsah poskytovaných služeb v jejím rámci se může značně lišit. V dnešní době je obvyklá i kompletní služba -vytažení lodě z vody na zapůjčeném vleku, zazimování na odstavných saních/kozách a opětné spuštění na vodu. Lepší zimoviště jsou přitom vybavena přípojkami proudu, vody a dílnou se sociálním zázemím. Na některých místech je proto možné i provádět práce svépomocí. V této sezóně můžete využít i
nové zimoviště na Orlíku.
Plachty
Máme-li plachetnici, plachty pečlivě usušíme a sbalíme. Pokud jsme jezdili na moři, je vhodné plachty předtím ještě opláchnout sladkou vodu. Při této příležitosti plachty také prohlédneme a případné vady necháme přes zimu opravit. Plachty ukládáme na suchém místě. Zásadně nenecháváme plachty na lodi.
Paluba
Pečlivě prohlédneme celou palubu a opravíme případné praskliny, kterými může zatékat. Vymyjeme kotevnu, nejlépe vypustíme celou délku řetězu, který pak s kotvou můžeme nechat mimo loď. Demontujeme rovněž záchranný kruh, nafukovací člun, bimini, sprayhood, vysušíme bakisty, vymontujeme plynové lahve.
Takeláž
Stěžeň opatrně položíme do připravených podpěr. Je potřeba zkontrolovat veškeré kování a případné škody přes zimu opravit. Zejména dbáme na neporušenost ocelových lanek, ta narušená musejí být vyměněna. Kontrolujeme rovněž veškeré pohyblivé lanoví. Lana, která nemusí zůstat přes zimu venku rozhodně uklidíme.
Trup
Bezprostředně po vytažení z vody je vhodné trup a zejména podponorové části omýt tlakovou vodou, což nám později ušetří spoustu práce. Kontrolujeme utrpěné škody, vůli na kormidlu, prohlédneme ložisko hřídele, ucpávku a lodní šroub i opotřebení anody.
Podpalubí
Vypumpujeme vodu z kýlu a vysušíme. V lodi nenecháváme zbytečně potraviny, načatá balení zlikvidujeme. Matrace zvedneme a necháme stát. Je třeba zamezit vzniku vlhkosti, takže je vhodné použít chemické vysoušeče. Ideální je, aby podpalubí mělo možnost větrat.
Motor
Vyměníme olejové náplně, filtry. Pokud má motor uzavřený okruh chlazení, je potřeba použít kvalitní nemrznoucí směs, u otevřeného okruhu je dobré nechat motor nemrznoucí směsi "loknout" tak, abychom měli jistotu, že někde v potrubí nemůže voda zamrznout. Doporučuje se důkladně se seznámit s návodem k obsluze konkrétního typu motoru a přípravu na zimu v tomto bodě rozhodně nepodcenit. Pokud se na tyto úkony necítíme, necháme motor zazimovat odborníka. U některých nových motorů může být dokonce odborné zazimování i podmínkou pro zachování záruky. Malé závěsné motory převezeme do vytápěných prostor. I ty ale potřebují minimálně výměnu náplní a filtru.
Elektroinstalace
Baterii doporučujeme vždy vyjmout a umístit v suchých vytápěných prostorách. V průběhu zimy baterii podle potřeby dobíjíme. Pokud baterii nemůžeme z nějakých důvodů vyjmout, je třeba alespoň zajistit její dobíjení nejlépe moderní tzv. "chytrou" dobíječkou.
Přívěs
Věnujte zvýšenou pozornost, pokud jste vlek máčeli ve slané vodě. Pokud ano, existuje značné riziko, že bez důkladné údržby dojde k závažným škodám, které mohou vést v nejhorším případě i k havárii. Nepodceňujte proto stav vašich ložisek a brzdové soustavy. Tyto úkony údržby zajistí nejlépe odborné firmy. My si ale rozhodně alespoň zkontrolujeme elektroinstalaci a povyměňujeme vadné prvky, promažeme všechny pohyblivé části vleku a objednáme se na pravidelný servis. Při uložení lodi na vleku v průběhu zimy je vhodné podložit vlek tak, aby váha nespočívala na kolech. Šetří se tak nápravy a pneumatiky.