Na vině nemusí ale být jen náhlá změna počasí k horšímu. Někdy stačí jen relativně banální technická závada v ten nejnevhodnější okamžik. V takovém případě se náhle mění příjemná dovolená na boj o záchranu a to v lepším případě jen majetku. V takových případech se také občas odkudsi vynoří domorodá bárka s rybáři, kteří nabízejí pomoc. Tady ale bychom měli být na pozoru.
Rozhodně bych nechtěl podceňovat rozšířenou námořnickou solidaritu, ale zkušenosti nám radí opatrnost. O tom, jak se zachovat chceme-li přijmout pomoc od cizí (zejména domorodé) lodě se jistě každý kapitán dozvěděl od svého instruktora v kurzu, ale mnoho skipperů v takové chvíli pomoc přece jen vděčně přijalo, aby se pak v přístavu nestačili divit účtu.
Co však v takové chvíli dělat? Na koho se obrátit? Na pomoc všem jachtařům je tu již od roku 2008 poruchová služba Sea Help, která pro své členy zajišťuje právě na Jadranu nepřetržitou asistenční službu a to na celém pobřeží od Benátek po Dubrovník. Profesionálové pomáhají nejen při běžných poruchách, ale několikrát již asistovali i při záchraně osob. Sea Help je služba poskytovaná rakouskou společností Sea Help GmbH se sídlem v Laakirchen. Po celou dobu, kdy poskytuje služby v Chorvatsku je "bezplatný" servis zajišťován profesionálními kapitány s jejich služebními loděmi. Sea-Help staví do středu zájmu své členy, protože se specializuje na poruchovou službu na moři. Členové rakouské společnosti Sea-Help GmbH tak mají právní jistotu.
Ročně na pobřeží skončí okolo 150 jachet vinou poruchy motoru nebo vinou nedržící kotvy. Přes 50 potopených jachet v létě 2006 byl zatím rekordní počet. Záchrana musí být zásadně hrazena majitelem, a vynaložené prostředky pak lze v případě uzavření kasko pojištění lodě požadovat od pojišťovny. A jaký je rozdíl mezi pomocí od rybářů oproti Sea Help?. Taková i dobře míněná pomoc může vyjít draho. Rybáři a ostatní dobrovolníci totiž neodpovídají za škody, které při záchraně zbytečně způsobí. A ty mohou být značné. Mnohé lodě se např. potopily při samotném odtahu a pojišťovny pak odmítly plnit s odkazem na nemožnost určení příčin havárie.
Sea Help je pojištěno proti škodám, které mohou eventuálně při záchraně vzniknout a zároveň I proti totální ztrátě zachraňované lodě do výše 10 mil. ?. Jestliže při záchraně dojde vinou porušení nádrže k úniku paliva a následně k ekologickým škodám, ručí normálně za tyto majitel jachty i zachránce. Sea Help má ale pojistku i na tyto situace.
Přitom vlastní členství v Sea Help není vzhledem k nabízeným službám až tak nákladné a pohybuje se od 50 ? pro charterové kapitány na 14 dní. Lze přihlásit i svojí loď, ale tam záleží na její délce. U lodi délky 14 m je poplatek 180 ? ročně.
Členové Sea Help pak mohou zdarma čerpat tyto služby
- Odtah
- Dodání náhradních dílů
- Pomoc při nastartování motoru
- Dovoz pohonných hmot
- Uvolnění zapletených lan v propeleru
- Stažení z mělčiny při lehkém nasednutí
- Přeprava zraněných
- Informace o počasí
- Informace o revíru
- Zákaznický časopis a další výhody
Sea Help na pomoc přivoláte telefonem GSM nebo jste-li mimo dosah signálu na VHF kanálu 16. Kapitáni na Hotline mluví chorvatsky, německy, anglicky a italsky. Pomoc vám bude poskytnuta do 40 minut. Podrobnější informace o službách Sea Help, podmínkách členství, přihlášky a další užitečné informace naleznete na
www.sea-help.eu/cz.