Výstava o lodní dopravě v Děčíně propaguje splavnost Labe
Děčín 11 září - Výstava a názvem Labe/Elbe 2010, která má za hlavní cíl představit a propagovat lodní dopravu na Labi, byla včera zahájena na děčínském nábřeí.
Původně měla být na lodi, ta ale kvůli nízké hladině řeky nemohla připlout. Výstavu pořádá Unie hospodářských komor Labe/Odra, která sdruuje komory z Česka, Německa a Polska. Podle člena prezidia unie Jiřího Astera, by lodní dopravě významně pomohla plánovaná výstavba jezu na Labi u Děčína.
"Výstava má upozornit na to, e při problémech, které jsou v současnosti v silniční dopravě, je nejekologičtějí řeení vyuít vodní cestu po Labi, která nás spojuje se sítí vodních cest v západní Evropě," řekl dnes Aster ČTK. Snahu o zlepení plavebních podmínek podporuje také děčínský primátor. "Je povinnost udělat ve pro to, aby bylo Labe splavné 365 dní v roce," uvedl při zahájení výstavy.
Na stavbu jezu, který by měl být vybudován na kraji Děčína pod přístavem Loubí, se v současnosti zpracovává hodnocení vlivu na ivotní prostředí. "Velmi pomohl ekolog a bývalý ministr ivotního prostředí Ivan Dejmal, který provedl úpravu plánů jezu tak, aby vyhovoval poadavkům ochrany přírody," řekl Aster. Podle něj ale současná politická reprezentace na ministerstvu ivotního prostředí pravděpodobně projekt neschválí.
O výstavbě jezů na Labi ministerstvo dopravy usiluje ji asi 15 let. Jez by měl zabezpečit podmínky pro plavební ponor 1,4 metru pro lodní dopravu po dobu 345 dní v roce. Jeho součástí má být i vodní elektrárna, rybí přechody a plavební komora o rozměrech 24 krát 200 metrů.
V současnosti lodě nejezdí po Labi mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem kvůli nízké hladině u od začátku července. "Díky srákové činnosti byly vodní stavy a do konce června uspokojivé," uvedl Aster. Podle něj klesly díky nemonosti vodní dopravy trby společnosti Česko-saské přístavy na polovinu. Rejdařské společnosti letos v létě vyčíslily své ztráty kvůli nesplavnému Labi na čtyři miliardy korun, některé prý budou chtít po státu i kompenzace.
S výstavbou jezu nesouhlasí ekologové. Podle serveru ekologické organizace Arnika, byl plánovaný jez na Labi zařazen do ebříčku padesáti projektů, jejich výstavba nejvíce pokodí přírodu střední Evropy. "Labský jez je typickým příkladem nepotřebného projektu, který bez podpory EU nevznikne. V Labi ubývá vody v důsledku klimatických změn, take ani nové jezy nezachrání říční dopravu," uvedl v únoru Martin Skalský z Arniky.
ČTK