Česko-saské přístavy zvýšily objem překládky o 6,62 procenta
5. ledna - Společnost Česko-saské přístavy (ČSP), která vlastní a provozuje lodní terminály v Děčíně a Lovosicích, zvýšila loni objem překládky o 6,62 procenta na 308.000 tun.
Podle předběžných odhadů však firmě zřejmě loni klesl zisk na polovinu ze dvou milionů z roku 2006. Důvodem jsou údajně vyšší náklady na provoz přístavů.
Na růstu výkonu přístavů se nejvíce podílela automobilová doprava; překládka z kamionů vzrostla loni zhruba čtyřikrát na 32.640 tun. O 6,25 procenta na 236.479 tun se zvýšil objem lodní přepravy v přístavech. Necelých 40.000 tun zboží a materiálu odvezly či přivezly do přístavů vlaky, jejichž výkonnost se však meziročně snížila o 34 procent.
"Dráhy bychom rádi využívali ve větší míře, ale ČD mají nedostatek vagonů," řekl Aster. Naložené lodě tak musejí na přistavení vagonů dlouho čekat, což je ekonomicky neefektivní. Česko-saské přístavy proto chtějí vybudovat ve svých přístavech nové skladovací prostory, aby se zvýšila rychlost obrátky lodí. Zlepšit by se mělo i napojení lovosického přístavu na železnici.
Pokles železniční přepravy v českých přístavech zapříčinila také loňská teplá zima, neboť velká část silničních posypů se vozí po vodě a následně po železnici. Loni však jejich spotřeba výrazně klesla. Podobně dochází k útlumu přepravy kontejnerů. "Kontejnerové přepravy potřebují pravidelnost, což lodě kvůli nestabilnosti Labe nemohou zaručit," řekl Aster.
Narazil tím na základní problém českých rejdařů, kterým je kolísající výše hladiny na Labi. Viníkem je podle rejdařů ministerstvo dopravy, které dosud neprosadilo stavbu nového jezu u Děčína. Jako kompenzaci za ušlý zisk žádají firmy po MD 2,6 miliardy korun. K rejdařům se přidala i společnost Česko-saské přístavy, která požaduje 70 milionů korun.
Česko-saské přístavy je dceřinou firmou německé Sächsische binnenhäfen Oberelbe (Saské přístavy Horní Labe), kterou stoprocentně vlastní Svobodný stát Sasko. Výkony celé skupiny loni vzrostly o devět procent na 2,67 milionu tun zboží.
Největším konkurentem v ČR je společnost České přístavy, která vlastní doky například v Ústí nad Labem či v Mělníku. Její výsledky dosud nebyly zveřejněny, podle výroční zprávy za rok 2005 je její překládka ve srovnání s ČSP zhruba dvojnásobná.
ČTK