Vlastnictví jachty přestává být v Rusku záležitostí nejbohatších
25. června - Moskva - Pruhovaná námořnická trika a bílé lodě zaplavily tento víkend nábřeží u moskevského Gorkého parku. V ruské metropoli si dali sraz příznivci jachet. Vlastnictví drahé lodi přestává být v Rusku záležitostí jednoho až dvou procent nejbohatších lidí; menší jachtu za pár desítek tisíc dolarů si stále častěji pořizuje i bohatnoucí střední vrstva.
"Chceme lidem ukázat, že jachting není omezen pouze soukromou flotilou Romana Abramoviče. Je dostupný prakticky každému - jachtu je možné si pronajmout nebo koupit docela malou a levnou," vysvětloval novinářům Nikita Gorčakov, ředitel letošního třetího Moskevského festivalu jachet. Při prvním ročníku netradiční přehlídky na řece Moskvě kotvilo u nábřeží 30 lodí; letos jich je k vidění více než 120.
Podle místních znalců je možné si dobrou jachtu pořídit už za 15 až 20 tisíc dolarů (300.000 až 400.000 korun), což se rovná průměrné ceně automobilu, které převažují na moskevských silnicích. Poptávka po těchto lodích začala podle Gorčakova vloni, letošní léto prý předčí očekávání.
"Jenom za květen jsme prodali více než 50 jachet a asi 40 člunů. To jsme loni prodávali celé léto," uvedla pracovnice jedné z dealerských společností, které na festivalu nabízely lodě z Ameriky, Francie či Německa. V Moskvě je asi 20 dealerských center specializovaných na jachty, napsal časopis Newsweek. Podle prodavačky do nich přicházejí různí lidé od opravdu bohatých byznysmenů přes střední management až po státní zaměstnance.
"Občas si někdo bere úvěr. Jsou to dobře investované peníze, když už máte auto, ale na dům nebo chalupu si neušetříte. A samozřejmě je to image," dodala mladá prodavačka.
Popularizace jachtingu v Rusku ale není podle některých spojena s bohatnutím střední vrstvy, ale pouze s módou. Podle šéfredaktorky specializovaného časopisu Berega Moskvy (Břehy Moskvy) Aleny Bogdanovové se v Rusku na rozdíl od Západu více hledí na image. Na Západě si jachty kupují lidé, co už si vydělali na dobré bydlení, hezké auto, módní oblečení; teď jsou ochotni utrácet za "zdravou a kvalitní zábavu". "U nás, díky opravdu drahému bydlení, se lidé soustředí na jiné imageové záležitosti - hlavně na drahá auta a nově také na jachty," uvedla Bogdanovová.
"Móda ovlivňuje všechny. Bohatší lidé, kteří si v novinách přečetli o třech, čtyřech jachtách oligarchů, pospíchají s koupí alespoň jedné 'drahé lodi' kvůli prestiži. Národ pak utrácí léta schraňované peníze za lodičky s plachtou. Ti i oni se pak cítí jako malí Abramovičové," řekl týdeníku Newsweek Igor Ejdman ze sociologického střediska VCIOM.
Samotní majitelé jachet módnost svého koníčka odmítají. "Někdo v létě jezdí na chatu, já jezdím na vodu," tvrdí podnikatel Nikolaj Konstantinov. Jeho jachta Arabella vyrobená v USA stála 120.000 dolarů (asi 2,4 milionu korun). V kajutě nechybí kožený divan, plazmová televize, počítač. Nad všemi zástrčkami a knoflíky, které mají anglické popisky, visí ruskojazyčné přelepky. "Pomohl mi s tím kamarád, sám bych to přeložit nezvládl," přiznal se mladík.
Podle Němce Siegfrieda Geickeho, který je dlouholetým členem moskevského jachtklubu Spartak, existuje ještě jeden velký rozdíl mezi ruským a západním jachtařem. "Evropané používají lodě především na dlouhé cesty po vodě. Pro Rusy není hlavní projížďka. Celkem brzo zakotví, nachystají jídlo a pití, zajdou na procházku po břehu a jedou zpátky do přístavu," uvedl znalec. Ruskou specifikou je prý také to, že mnoho jachtařů si osvědčení na řízení lodi jednoduše koupí; pravidla provozu na vodě ale opravdu ovládá málokdo.
ČTK