Chystá se stavba čtyř důležitých tunelů v Dalmácii
8. prosince - V nejbližších letech se mají na území Šibenicko-kninské a Splitsko-dalmatské župy začít budovat čtyři tunely, které spojí dosud odlehlé vnitrozemí s pobřežím: tunel v kopci Trtar u Šibeniku, tunel v pohoří Kozjak, tunel Sveti Ilija v pohoří Biokovo a tunel Ravča v pohoří Rilić.
Tyto tunely umožní obyvatelům horských oblastí za těmito horskými pásmy kratší a snadnější cestu k moři. I pro zahraniční návštěvníky Jadranu bude mít zkrácení cesty k moři značný význam.
Výstavba tunelu v kopci Trtar v délce 350 m by měla být dokončena do léta příštího roku. Tento tunel společně s novou rychlostní silnicí spojí dálnici Záhřeb - Split (exit Šibenik) se Šibenikem.
Jako spojka mezi exitem Vučevica, který je nyní předposledním na dálnici Záhřeb - Split, a obcí Kaštel Kambelovac na Jadranské magistrále bude sloužit tunel Kozjak ve stejnojmenném horském masívu. Tento tunel, dlouhý 1950 m, zkrátí cestu z dálnice do Splitu o 15 km. Vzdálenost cestou přes Dugopolje, tedy poslední exit současné dálnice, je nyní 29 km.
Velmi se zpozdila stavba tunelu Sveti Ilija pohořím Biokovo, protože firma, která získala koncesi na stavbu a její provozování, měla začít stavět již před dvěma roky. Nedávno se vyjádřil ministr Kalmeta, že stavbu tohoto důležitého infrastrukturního objektu převezme stát. Tento tunel o délce 4045 metrů (v nadmořské výšce 375 m) spojí Rastovac na severu (u Zagvozdu) a Bast nad letoviskem Baška Voda. Tunel je nazván podle hory Sveti Ilija (1642 m), pod jejímž masívem povede. Původní termín dokončení stavby tunelu a přístupové silnice byl stanoven na rok 2008, tedy rok, kdy má být dokončeno pokračování dálnice ze Splitu na jih do Ploče. Právě tunel Sveti Ilija by měl být spojnicí mezi dálnicí (exit Rastovac), která povede ve vnitrozemí za pohořím Biokovo, a Makarskou riviérou.
Dalším tunelem směrem na jihovýchod bude tunel Ravča - Drvenik, který stejně jako tunel Sveti Ilija umožní spojení budoucí dálnice do Ploče (exit Ravča) s jižní částí Makarské riviéry. Tunel včetně nové silnice bude mít velký význam i pro obyvatele vnitrozemského regionu Dalmatského Záhoří a jeho rozvoj, protože dosud žádná přímá silnice pohořím Rilić dolů k moři neexistuje. Přístup z vnitrozemí je v nyní možný pouze silnicí do Podgory nebo až na jihu do Ploče. Stavba tunelu o délce 2600 m má být zahájena začátkem roku 2008 a předpokládá se, že se bude stavět čtyři roky.
www.chorvatsko.cz