Motoristé tak budou moci poprvé použít celou trasu dálnice a jet bez přerušení a objížděk ze Záhřebu až do Splitu.
Jedná se o tyto úseky:
1) tunel Mala Kapela (dlouhý 5762 m) v severní, tj. lické části dálnice
2) úsek Pirovac - Skradin - Šibenik - Vrpolje (celkem 33,5 km) v jižní části dálnice
K větší plynulosti provozu na dálnici jistě přispějí další pokladny na mýtnicích. Začátkem roku byly otevřeny nové dvě pokladny na mýtnici Lučko-jih na výjezdu z dálnice v Záhřebu a toto pondělí další tři pokladny na mýtnici Lučko-sever na vjezdu na dálnici v Záhřebu.
Nejslabšími články dálnice budou dva nejdelší tunely, Mala Kapela a Sveti Rok, ve kterých bude provozu obousměrně sloužit pouze jeden tubus tunelu. Dá se předpokládat, že se tu budou v sezónních dopravních špičkách tvořit zácpy. Nasvědčují tomu loňské několikakilometrové fronty u tunelu Sveti Rok.
Ministersto také oznámilo, že 30. června bude uvedena do provozu dálnice Rijeka - Rupa, tedy dálnice z Rijeky na sever ke slovinským hranicím.
O nové výši dálničních poplatků rozhodne v nejbližších dnech chorvatská vláda. Pokud vyhoví návrhu společnosti Chorvatské dálnice (Hrvatske autoceste), bude motorista platit za užití celé trasy ze Záhřebu až do Splitu za osobní automobil (I. kategorie) 157 kun. O skutečné výši dálničních poplatků budeme naše čtenáře ihned informovat.
V nedávné aktualitě jsme psali o otevření Informačního střediska Brána Dalmácie na dálnici Záhřeb - Split u obce Jasenice, které se nachází v místě kde tato komunikace opouští pod Velebitem vnitrozemské Chorvatsko a vstupuje na půdu přímořského Chorvatska. Podle místa, kam člověk cestuje, tu dostane propagační tiskoviny a bezplatně také mapu se zakreslenou celou novou dálnicí.
www.chorvatsko.cz