I námořní doprava může být terčem teroristů
HAMBURK - V podpalubním skladišti, ukrytého za kupou palet, právě objevili černého pasažéra.
Velitel Andreas Brauer nejeví žádné známky zneklidnění. Jde totiž o protiteroristické cvičení na moři, napsala agentura AFP. Velitel z Kielu na severu Německa se v hamburském přístavu školí na bezpečnostního důstojníka. Je nanejvýš na čase, protože od 1. července bude muset Brauer používat taková protiteroristická opatření na své lodi. K tomuto datu totiž vstupují v platnost nová pravidla pro námořní dopravu. Bez bezpečnostního experta na palubě nebudou moci lodi přistávat ve velkých mezinárodních přístavech. Po dvoudenní stáži ve vzdělávacím středisku je už měsíce veliká poptávka. Instruktor Sven Stöhn ji již uspořádal pro více než 600 námořníků. Zpočátku narážel na jejich skeptický postoj, protože se jim zdálo, že terorismus je velmi daleko. "Po teroristických útocích v Istanbulu a v Madridu se to změnilo," říká Stöhn.
Stöhn předkládá svým žákům katastrofické scénáře: tankery s ropou změněné v plující bomby, kontejnerová loď explodující v kanálu hamburského přístavu a paralyzující provoz přístavu na několik týdnů, zajetí rukojmí na parníku, při němž je ohroženo 2000 lidských životů. "Myslím, že jsme velmi zranitelní," zdůrazňuje Sven Stöhn. Nikdo v přednáškovém sále mu neodporuje. Nové bezpečnostní normy, o nichž rozhodla Mezinárodní námořní organizace (IMO), jsou již dlouho patrné u letecké dopravy. Ale u dopravy námořní je jejich uvádění do praxe velmi náročné. Kromě personálu na palubě se tyto nové normy týkají společností v přístavech a loďařů. Pro každou loď větších rozměrů musí být důkladně připraven plán pro případ ohrožení a bezpečnostní důstojník je pověřen jeho aplikací. Musí nechat hlídat můstek, kontrolovat cestující, upravovat přístup do těch částí lodi, které mohou být zvláště ohroženy, zjišťovat zdroje potenciálního nebezpečí v podpalubí a zajišťovat nepřetržité školení vlastní posádky. Mnoho lodí a přístavů má k novým normám daleko, nejen Hamburk.
"Přejete si kávu?" tak ještě nedávno často vítali příchozí na lodi, zatímco dnes po nich žádají průkaz totožnosti, vysvětluje Sven Stöhn. Jeden účastník stáže vypráví, jak cestoval v taxíku až k ropnému terminálu v Hamburku. Samozřejmě musel ukázat papíry, ale řidič taxi už nikoli. Kufr už vůbec nikdo nekontroloval. V mezinárodním měřítku to není o nic snazší. Lodi musejí být vybaveny jednotným poplašným systémem, aby velitel mohl při případném útoku spustit alarm. Podle Svena Stöhna se zatím pouze předpokládá, že by byl poplach adresován státu, pod jehož vlajkou loď pluje. Jak by úřady z Libérie, pod jejíž vlajkou pluje hodně lodí, byly schopny pomoci plavidlu, které se ocitlo v nebezpečí v Baltském moři, na to experti ovšem nedokáží odpovědět. "Bude náročné aplikovat nové normy do července," předvídá instruktor. Školící se námořníci se také ptají, kde se sežene další personál nezbytný pro splnění všech požadavků na bezpečnost a kontrolu. "Už tak máme všichni moc práce," říká velitel Brauer. Sven Stöhn zná odpověď: "Mnoho bezpečnostních firem v tom už cítí novou příležitost k výdělku."
ČTK