Infrastruktura: Na Jadran ještě rychleji, pohodlněji a bezpečněji
Síť dálnic v Chorvatsku je značně rozšířená a v tomto roce bude obohacena o nových 200 km, takže turisti se dostanou na Jadran značně rychleji, pohodlněji a bezpečněji než dříve.
Intenzivní investice do dopravní, zejména silniční infrastruktury značně v poslední době přiblížily Evropanům Chorvatský Jadran. Letošní rok tak délkou dokončených dálnic překoná rok 2003, kdy se síť moderních komunikací rozšířila o 170 kilometrů.
Navíc nových kilometrů bude v tomto roce dáno do provozu na budoucí dálnici ze Záhřebu do Splitu, celkem 144 km. Takže plánuje dokončení úseku od tunelu Mala Kapeka do uzlu Gornja Ploča/96km/, úsek ze Zadaru do Pirovce/36km a úsek z Vrpolje do Dugopolje/45km. Po letošním zprovoznění nových úseků se po dálnici dojede ze Záhřebu do uzlu Pirovac8/299km/ za pouhé 3 hodiny. Na této trase se pouze po ?obyčejné? silnici bude objíždět staveniště tunelu Mala Kapela, objektu, který musí být dokončen v roce 2005, kdy bude dána do provozu celá dálnice Záhřeb Split.
Do začátku turistické sezóny 2004 bude dokončena i dálniced ze Záhřebu do Rijeky. Na této dálnici se ještě dokončuje dvanáctikilometrový úsek z Bosiljeva do Vrboska.
Turisté se v tomto roce dočkají i patnáctikilometrového nového úseku dálnice z Rupy, hraničního přechodu se Slovinskem, do Rijeky. Tento úsek je též podstatný pro turistickou sezónu, protože jej používají návštěvníci ze Slovinska a Itálie.
Pro turisty, kteří do Chorvatska přijíždějí přes Maďarsko, je určitě nejvýznamnější zpráva o tom, že po dokončení nejžádanějšího úseku Novi Marof Varaždin, je úplně dokončena a celá zprovozněna dálnice Záhřeb Goričan, která značně zkrátí tento úsek cesty. Díky pokrčování sítě dálnic, které na ni navazují a vedou směrem do Istrie, Kvarneru nebo Dalmácie, jsou chorvatské turistické oblasti značně blíž než kdykoliv jindy.
Ostatně plán výstavby 450 km dálnic a 81 km ?polodálnic? v období od roku 2001 do roku 2005 bude zcela splněn. Po roce 2005 se plánuje výstavba 373 km dálnic a 61 km ? polodálnic?. Tento plán zahrnuje dálnici na koriedoru od maďarských hranic přes Osijek do hranic s Bosnou a Hercegovinou, dálnici ze Rijeky do uzlu Žuta Lokva a prodloužení dálnice ze Splitu do Ploče.
Přitom je důležité říci, že již dosud byl vybudován nejdůležitější díl silnic do tzv. turistických směrů, které umožní značně rychlejší a pohodlnější jízdu do turistických destinací, což představuje určitý, jistě vítaný výraz vstřícnosti vůči turistům, kteří přijíždějí do Chorvatska.
Chorvatské turistické sdružení