Místo musí být dostupné jak svou vzdáleností, tak i cenově. Zadar je vhodný kvůli stále se prodlužující dálnici a také cenově je Chorvatsko stále nejpřijatelnější. Navíc Jadraličarskij klub Úskok se stává centrem okruhového jachtingu na Jadranu. Hlavním důvodem, ale bylo to, že se v tomto klubu v letošním roce pořádá mistrovství světa a poslední nominační závod na olympijské hry pro lodní třídu 470 a mistrovství Evropy lodní třídy 420. Závodníci tak měli ideální možnost si tento revír důkladně vyzkoušet.
Zázemí v klubu bylo dostačující, ale hlavní část se narychlo dobudovává a tak v příštím roce bude již k dispozici také studovna a doufejme i posilovna. Ta byla letos vzdálena asi 10 minut chůze. Co se týče bydlení, tak SCM pronajalo rodinou vilu, nejblíže klubu. Bydlení tak vyšlo velice lacino, na terasách se dalo sušit oblečení, v kuchyni byla studovna a přitom k lodím to bylo 100m. Vhod přišlo také nedaleké hřiště, kde si nejeden závodník způsobil šrám či odřeninu. Strava byla zajištěna v sousední restauraci. Bylo patrné, že si v mimo sezónním období velmi váží jakýchkoliv zákazníků a tak o vydatné jídlo zdaleka nebyla nouze. A dokonce ani Laser parta si nemohla stěžovat.
Co se týče počasí, tak to bylo letos poblázněné v celé Evropě. V Aténách při Eurolympu napadl dokonce sníh a slabý vítr se střídal s vichřicemi a bezvětřím. Podobně tomu bylo i v Chorvatsku. Zadar má však tu velkou výhodu, že i když na celém Jadranu nefouká, tak v úzkém Zadarském kanálu se vždy nějaká termika vytvoří. Navíc je místo dále od hor a tak zde nefouká tak silná Bora. Tento druh větru je v tomto období velice silný a totálně ledový. Ve Splitu se za těchto podmínek nevyplouvá na vodu. Nicméně jsme se ani zde nevyhnuli nepřízni počasí. Jeden den napadlo po 8 letech 10cm sněhu. Ten den se prostě trénovat nedalo.
Časový program byl pro všechny skupiny stejný:
8.00h se začínalo pravidelnou rozcvičkou. Tzn. cca. 7min. běh, strečink a posilování a běh zpátky
8.30h snídaně
10.00h ranní brífink ? plán tréninku a prvky z taktiky, techniky, novinky atp.
11.30h-17.30h během této doby (čas nebyl pevný ? dle předpovědi a situace) velmi intenzivní trénink ? max. 5.30h ? jen velmi krátká pauza
18.00h večeře
19.30h večerní brífink ? rozbor videa, taktika, technika, trim, příprava
22.00h večerka (poslední den soustředění vždy v 10.30h)
Pět týdnů přípravy:
1. týden ? Laser ? Cestou do Zadaru postihla jeden z vozů nehoda. Silný vítr strhl vlek s loděmi třídy Evropa ze silnice. Skupina tak byla nucena se vrátit domů. Laseristé pak absolvovali první týden přípravy. Moře mělo pouhých 9°C a tak i teplota vzduchu byla velmi nízká. Vítr byl střední až slabší, až na jeden den, kdy foukalo opravdu hodně. Trénink byl zaměřen zejména na základní rozježdění, hlavní manévry a trim.
2. týden ? 420 a Mistral (1x Laser) ? Zaskočil nás jednodenní příval sněhu, ale po zbytek týdne svítilo slunce a foukal ideální vítr do 8m/s. Také u těchto tříd jsme se věnovali základním manévrům a rozježdění po zimě. Situace na vodě jsme pak podrobovali video rozborům. Také jsme studovali video záznam rozjížděk z loňského MS ISAF na Madeiře.
3. týden ? Laser (přidali se na vlastní náklady 2 závodníci z SVK a 2 závodníci LT Evropa z SCM skupiny C) ? Hned první den foukalo až 11m/s. Na Laseru zahájila svoji přípravu na MS ISAF také Katka Vaidišová, která si i v těchto podmínkách vedla velmi dobře. V dalších dnech vál příznivý střední vítr a tak jsme se zaměřili na jízdu po vlnách. Během dlouhých kursů se všichni zdokonalovali v technice jízdy.
4. týden ? 420 (na vlastní náklady se přidal také Pavel Kacálek ze skupiny C) ? Oblast ovládla výrazná tlaková výše a s větrem to bylo slabší. Podařilo se však vytrimovat všechny lodě tak, že jejich rychlost a stoupavost je teď velice obdobná. Konec týdne pak byl zaměřen na nácvik startů, předstartovních manévrů a taktiku během krátkých rozjížděk. Trim jsme konsultovali s hlavním trenérem týmu CRO třídy 420 a 470.
5. týden ? Mistral ? Ideální tréninkové podmínky. Teplota vody již 13°C. Teplota vzduchu až 22°C ve stínu. Na vodě bylo trochu chladněji, ale příznivě foukalo. Závodníci si procvičovali zejména techniku jízdy během dlouhých úseků. Zaměřili se také na citlivé nastavení trimu.
Až na tragický začátek, kdy došlo během transportu k rozbití tří Evrop, lze považovat soustředění za velice zdařilé. Nyní již mohou závodníci zahájit individuální trénink. Někteří se vydají do zahraničí na mezinárodní kempy. Další naší společnou akcí bude květnové soustředění na Nových Mlýnech.
Youth Sports Centre
Yacht club CERE