První pokus o vyzvednutí lodi v uruguayských vodách neúspěšný
Týmu potápěčů se v rámci prvního pokusu opakovaně nepodařilo vyzvednout trosky německé bojové lodi Admiral Graf Spee, která se v uruguayských vodách potopila za druhé světové války a stala se tak první obětí bitvy o Atlantik.
Loď byla symbolem německé námořní moci na začátku války. Plavidlo křižovalo jižní Atlantik a potopilo devět spojeneckých obchodních lodí, než s ní válečné lodě Velké Británie a Nového Zélandu v prosinci 1939 skoncovaly. Graf Spee byla v bitvě těžce poškozena a poté, co ji opustil i kapitán, se potopila do hloubky 7,5 metru pod hladinu Río de la Plata asi sedm kilometrů od přístavu v Montevideu. Soukromí investoři ze Spojených států a Evropy zčásti sponzorují projekt, jehož cílem je vyzvednout kus po kuse trosky lodi z blátivého dna řeky do tří let. Vrak tvoří dva velké kusy a jedna malá část, která dokonce trčí nad hladinu.
V pondělí se 59 metrů vysoký vodní jeřáb čtyřikrát pokusil vyzvednout kus komunikační věže, jejíž součástí bylo technologicky vyspělé zaměřovací zařízení, avšak bez úspěchu. Přispěl k tomu silný vítr a vysoké vlny. Tato doba je pro pokus nicméně nejvhodnější, protože na jižní polokouli je léto a teploty v oblasti šplhají ke 30 stupňům Celsia. Zvědavci na člunech i na útesech dokonce s dalekohledy sledovali práci týmu. "Vyzvednout komunikační věž bude trvat déle než jsme původně předpokládali," poznamenal šéf celé operace Héctor Bado.
Ač byl Admiral Graf Spee velmi obávaný, byl považován za jakousi "kapesní válečnou loď" - neměl tolik mocných zbraní a byl menší než běžně lodě jeho kategorie bývaly. Bitva na Río de la Plata začala 13. prosince 1939 nedaleko ústí řeky do moře a německou loď pronásledovala trojice plavidel - britský křižník HMS Exeter a lehký křižník HMS Ajax a novozélandský lehký křižník HMZNS Achilles. Podle historických záznamů z pahorků na pobřeží i ze střech domů sledovaly bitvu tisíce Uruguayců. Německá loď dostala několik přímých zásahů, 36 námořníků z 1100 přišlo o život a kapitán Hans Langsdorff se rozhodl uchýlit se do montevidejského přístavu. Loď však nemohla absolvovat potřebné opravy v časovém limitu 72 hodin v neutrálním přístavu, jak to umožňovala mezinárodní konvence. Kapitán tedy provedl očišťovací práce a Grafa Spee 17. prosince 1939 potopil. Posádka byla převezena do Buenos Aires, sám Langsdorff ale o tři dny později spáchal sebevraždu.
ČTK