Rozhodnutí o stavbě jezů na Labi vláda posunula o dva měsíce
Ani v tomto týdnu vláda nedospěla k rozhodnutí o výstavbě jezů na dolním Labi. Kabinet vyslechl argumenty ministerstva dopravy, které chce se šestimiliardovou investicí kvůli zvýšení doby splavnosti řeky začít co nejdříve, i odmítavé stanovisko ministerstva životního prostředí.
"Vznikne komise náměstků ministerstev, která má do dvou měsíců definovat, co je v tomto případě veřejným zájmem," informovala o výsledku jednání mluvčí ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová. Podle resortu dopravy určují dva jezy na dolním toku Labe, o jejichž stavbu se řadu let vedou spory, výkon celé vodní dopravy v Česku. Desetiletá, zatím stále neúspěšná příprava výstavby jezů již podle návrhu ministerstva dopravy ohrožuje samotnou existenci vodní dopravy v tuzemsku.
Ministerstvo životního prostředí nedávno výstavbu jezů nepovolilo, proti jsou i ekologové. Sněmovna však schválila koncem loňského roku novelu zákona, která má dát těmto dvěma prioritním stavbám přednost před vysokým stupněm ochrany přírody na řece. Senát ji sněmovně vrátil. Ministerstvo životního prostředí trvá na tom, že by stavba jezů nenávratně poškodila přírodu středního toku Labe, unikátní i v evropském měřítku. Ohrozila by 41 druhů chráněných živočichů a rostlin, které se vyskytují v doprovodných ekosystémech řeky. Stavba je podle dostupných studií ekonomicky neodůvodněná a je v rozporu s mezinárodními závazky České republiky, tvrdí ekologové. Na druhou stranu se ale ČR v rámci mezinárodní dohody zavázala, že bude budovat vodní cestu tak, aby byla využitelná pro evropskou dopravu, zdůraznilo ministerstvo dopravy. I kdyby ale koryto řeky Češi prohloubili na navržený ponor 140 cm, mezinárodní dohodě podle ekologů nevyhoví. Příloha mezinárodní dohody totiž uvádí, jakých parametrů mají vodní cesty třídy E dosahovat při modernizaci.
"Již na první pohled je zřejmé, že se jedná o parametry na českém Labi nedosažitelné," řekla Šůlová. Ponor by podle těchto pravidel měl dosahovat nejméně 250 cm. V případě, že se stavbu jezů podaří prosadit, výrazně podle ministerstva dopravy vzroste objem zboží přepravovaného po vodě. V posledních letech se po vodě v tuzemsku přepraví kolem jednoho až 1,6 milionu tun zboží. Loni klesla přeprava především kvůli nízkému stavu vody předběžně o 43 procent na 964 tisíc tun. V případě výstavby jezů by objem nákladní vodní dopravy mohl vzrůst na dva miliony tun v roce 2005 a postupně na 2,8 milionu tun v roce 2010 a až na 3,1 milionu tun v roce 2015, odhaduje ministerstvo. Plavbě lodí na Labi brání nízký stav vody asi ve 40kilometrovém úseku na dolním toku. Splavnost je zde plně závislá na počasí. Plavba s maximálním ponorem 140 cm zde není ekonomická, loni stav vody na dolním Labi omezil plavbu na tento nízký ponor již koncem května. Vláda určila na dotace rejdařům, kteří nemohli několik měsíců téměř podnikat, 25 milionů korun. Žádosti o dotace podávali rejdaři do úterka ministerstvu dopravy. Sešlo se jich asi 24. Dopravci požadují skoro 50 milionů korun. Odhadují, že jejich celková ztráta dosáhla 130 milionů korun. Koncesi na provozování vodní dopravy v ČR má více než 400 subjektů. Největšími dopravci jsou Československá plavba labská Děčín a Evropská vodní doprava Praha.
ČTK