Česká historická loď Victoria středem pozornosti v Kapském Městě
Česká replika historické plachetnice Victoria, která je na cestě kolem světa, se v Kapském Městě v Jihoafrické republice stala středem pozornosti obyvatel i mnoha turistů.
Informoval o tom kapský deník This Day, který nešetřil obdivem k eleganci lodi a zdůrazňoval její věrnost historickému vzoru z dob objevitelských plaveb. Deník citovaný agenturou DPA ocenil i dvanáctičlennou stálou posádku "složenou z bývalých horníků a mlynářů, kteří si splnili své sny stavbou kopie nejmenší lodi flotily portugalského mořeplavce Fernaa de Magalhaese z 16. století". Ta se proslavila tím, že jako první na světě obeplula zeměkouli.
Jde o český amatérský tým vedený zkušeným mořeplavcem a cestovatelem Rudolfem Krautschneiderem. Tým v letech 1995-98 postavil v polském Štětíně přesnou repliku dřevěné plachetnice typu karaka z Magalhaesovy flotily, a v červenci 1999 s ní vyrazil na cestu kolem světa ve stopách slavného předchůdce. Cesta má trvat šest let, tedy mnohem déle než původní historická plavba, protože je zaměřena studijně a ekologicky. Loď je dlouhá 23 metrů, široká pět metrů, výtlak má 60 tun a plocha plachet trojstěžníku dosahuje 300 metrů čtverečních. Loď vyrazila přes Anglii, Portugalsko, Kanárské ostrovy do Karibiku, přes Floridu, Argentinu, Chile a Austrálii pokračovala Tichý oceán k Africe, kde je nyní. V Kapském Městě má kotvit do února; plavba má skončit letos v létě v Aténách při příležitosti olympijských her.
Podle vedoucího projektu Rudolfa Krautschneidera je cílem plavby vyhnout se v maximální míře civilizaci. Místo na lodi je příležitostně poskytováno odborným týmům, které chtějí studovat mořskou flóru a faunu. Magalhaes vyrazil v roce 1519 ve španělských službách na západ ve snaze najít nový přístup k souostroví Moluky, proslavenému vzácným kořením. Východní cesta kolem Afriky totiž byla vyhrazena Portugalcům. Do dějin mořeplavby se zapsal tím, že objevil Magalhaesův průliv mezi Jižní Amerikou a Ohňovou zemí, který umožnil přístup z Atlantiku do Pacifiku a nese jeho jméno dodnes. Později však na výpravě zahynul a jen zbytek jeho námořníků s nejmenší lodí doplul za značných útrap západním směrem zpět do Evropy. Tito námořníci tak uskutečnili první plavbu kolem světa, i když jejich původním cílem to nebylo.
ČTK