Kraj s MD požadují od vlády další peníze na záchranu plavby
Ústecký kraj spolu s ministerstvem dopravy požadují od vlády další peníze na záchranu lodní dopravy, které hrozí útlum kvůli suchu. Pokud totiž bude plavba kvůli nedostatku peněz přinucena vyřadit z provozu některé lodě, nebude už mít po vstupu do Evropské unie šanci jejich počet opět zvýšit.
Novinářům to řekl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. "Do Evropské unie vstoupíme s určitou tonáží lodí, kterou již nebudeme moci zvyšovat," řekl Kocourek. Ministerstvo dopravy chce podle něj pro rejdaře 82 milionů korun jako kompenzaci sucha. Vláda totiž na konci loňského roku odsouhlasila 25 milionů, což podle plavců znamená částečné utlumení lodní dopravy, propouštění a po vstupu do EU uvolnění české vodní cesty pro zahraniční společnosti.
Československá plavba labská (ČSPL) má ze státní pomoci dostat necelou polovinu. "Peníze na účet zatím nepřišly," řekl člen představenstva firmy Miroslav Šefara. Z firmy kvůli utlumení plavby odejde ve středu 90 ze 400 zaměstnanců. Nemáme peníze na mzdy, vyčerpali jsme i všechny finanční rezervy, uvedl. Nevyloučil, že v průběhu roku firma propustí další lidi. S ministry dopravy, sociálních věcí a financí chce kraj diskutovat o penězích pro lodní dopravu prostřednictvím Kocourka. "Pomoc musí přijít hlavně rychle, abychom zabránili prodeji majetku plavby," řekl náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Foldyna. Před rokem 1989 plulo po Labi 650 českých lodí, nyní je to zhruba 170, z čehož ČSPL má 120 plavidel. Pokud stát nepomůže, k prvnímu květnu jich bude o dvacet méně a takový počet nadále budeme muset zachovat, uvedl Šefara. Ztráty v loňském roce vyčíslila ČSPL na 130 milionů korun.
Podle odborníků se loni opakovala situace z roku 2000. Ministerstvo dopravy tehdy pro obor vyčlenilo přes 83 milionů korun, ČSPL z této částky získala 50 milionů korun. Průměrně rejdaři měsíčně přepraví 70.000 tun zboží, v době sucha je to 10.000 tun. Vodní cestu v Ústeckém kraji využívají například lovosická Lovochemie nebo ústecká Spolchemie. Kraj společně s rejdaři usilují již několik let o splavnění Labe. Poslanecká sněmovna v prosinci v zákoně o ochraně životního prostředí schválila výjimku, která umožní ministerstvu dopravy zahájit stavbu dvou jezů na dolním toku Labe a prohloubit dno na 140 centimetrů. Výjimku má nyní na stole senát. Pokud ji podepíše prezident, výstavba jezů začne v roce 2005 vyhlášením výběrového řízení na dodavatele stavby, řekl Kocourek. Jezy by podle něj mohly stát v roce 2008. Návratnost investice za šest miliard korun odhaduje ministerstvo dopravy na šest až osm let. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek (KDU-ČSL) po schválení výjimky ve sněmovně řekl, že je v rozporu se zákony EU a poškozuje jistoty právního státu. Pokud výjimka projde, hrozí údajně ČR sankce od EU. "Budeme na to reagovat, až něco takového přijde," řekl Kocourek. Ekologické organizace tvrdí, že stavba by se dotkla ohrožených druhů rostlin a živočichů, které se vyskytují v doprovodných ekosystémech řeky, a nenávratně by poškodila unikátní říční nivu.
CTK