Na lodi Queen Mary II. je i podpis vlašimských řemeslníků
Na největším, nejdražším a nejhonosnějším zaoceánském parníku Queen Mary II., který se připravuje na první plavbu přes Atlantský oceán, zanechali podpis i čeští řemeslníci.
Povrchová úprava veškerých jeřábů obsluhujících záchranné a záchranářské čluny je dílem vlašimské firmy Metalkov. "Je to životní zakázka. Těžko kdy se dostaneme k realizaci takového významu," řekl dnes majitel firmy Evžen Reitschläger. Rozsahem už tři či čtyři podobné zakázky měli. Z hlediska významu je ale Queen Mary II. jednoznačně největší. Otázkou totiž zůstává, zda se do stavby podobného plavidla ještě někdo pustí. Vlašimskou firmou prošlo všech 44 velkých jeřábů, které jsou na lodi umístěny. Na jejich povrchové úpravě zaměstnanci pracovali deset týdnů. Historická zakázka přišla s norskou firmou Umoe-schat harding, která je světovým výrobcem záchranných a záchranářských systémů pro námořní lodní dopravu a ropné plošiny. Metalkov je jejím generálním dodavatelem v oblasti povrchových úprav. Nedávno se například ve Vlašimi objevily i jeřáby pro loď Pride of America.
Queen Mary II. je nástupkyní legendární obří lodi, která se proslavila jako jeden z vrcholů luxusu v 30. letech a byla jednou z nejbezpečnějších dopravních lodí britského královského vojenského námořnictva. Dnes slouží u amerického města Long Beach jako hotel a restaurace. Queen Mary II. je se svými 345 metry delší než tři fotbalová hřiště za sebou a se 60 metry výšky nad čárou ponoru zhruba odpovídá petřínské rozhledně. S předpokládanou rychlostí 30 uzlů, tedy 56 kilometrů za hodinu, je tato superloď o něco málo rychlejší než její předchůdkyně a trasu ze Southamptonu do New Yorku zvládne za necelých šest dní. Na svých 17 palubách poveze až 2620 cestujících a 1250 členů posádky.
ČTK