Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Lodě
Queen Mary II. je největší zaoceánský luxus v dějinách lidstva
 
      Všemi možnými superlativy se honosí právě dokončovaný zaoceánský gigant jménem Queen Mary II. Je největším, nejdražším a nejhonosnějším plavidlem, jaké kdy svět spatřil. A rovněž tak popřením vžité představy, že velkým zaoceánským parníkům s nástupem rychlé a výkonné letecké dopravy definitivně odzvonilo.

 
Včerejší neštěstí se zřícením nástupního můstku, při kterém zemřelo 12 lidí, se stalo první temnou skvrnou na její dosud dokonale nablýskané pověsti. Queen Mary II. je nástupkyní legendární obří lodi, která se proslavila jako jeden z vrcholů luxusu v třicátých letech a byla jednou z nejbezpečnějších dopravních lodí britského královského vojenského námořnictva. Dnes slouží u amerického města Long Beach jako hotel a restaurace. "Dvojka" má být téměř stejně přepychová, ale ještě větší a rychlejší. Bude ovšem i udržovat kontinuitu: její lodní sirény mají naprosto věrně kopírovat zvuk, kterým kdysi proslula její starší sestra.

Impozantní dílo americké rejdařské firmy Cunard Lines bylo postaveno v loděnicích francouzského Saint Nazaire a je naprosto výjimečným z pohledu designérů, konstruktérů, personálu i nabízeného cestovního pohodlí. Gigant s téměř dvojnásobným výtlakem původní Queen Mary je se svými 345 metry delší než tři fotbalová hřiště za sebou a se šedesáti metry výšky nad čárou ponoru zhruba odpovídá petřínské rozhledně. Délkou překonává i americké letadlové lodě třídy Nimitz. Šířka QM II. činí 40 metrů a celková výška od kýlu po vrcholek komínů 72 metrů. S předpokládanou rychlostí 30 uzlů, tedy 56 kilometrů za hodinu, je tato superloď o něco málo rychlejší než její předchůdkyně a trasu ze Southamptonu do New Yorku zvládne za necelých šest dní.

Na svých 17 palubách poveze až 2620 cestujících a 1250 členů posádky. Plovoucí město nabídne na ploše větší, než je rozloha čtyř fotbalových hřišť, několik druhů kabin. Ty standardní mají rozlohu 18 m2 a mnohé jsou vybavené balkony s výhledem na mořské panoráma. Luxusnější kabiny jsou 27metrové. Na palubě bude možno navštívit tělocvičny, posilovny a také pětici komfortně vybavených bazénů. Prostory výukového střediska sestávají ze sedmi pružně přestavitelných učeben. Nechybí palubní planetárium. Celkem 17 palub spojuje 22 výtahů a 4 339 schodů. Díky vysoce moderní konstrukci členěné množstvím přepážek má Queen Mary II. splňovat mýtus, který se pravděpodobně stal osudným legendárnímu Titaniku - bude nepotopitelná.

Jak se zvyšuje rozloha a luxus, stoupá také cena lodního lístku. Kajuty o 53 m2 stojí kolem milionu korun a u pěti superluxusních dvoupatrových apartmá s rozlohou 204 čtverečních metrů Cunard prozatím cenu ani neuvedl. Nic zvláštního vzhledem k celkové ceně lodi, která dosahuje astronomických 780 milionů dolarů. Letos v září zvládla "loď lodí" poprvé třítýdenní zkušební plavbu. První dvoutýdenní cesta přes Atlantský oceán ji čeká na začátku příštího roku. Při olympiádě v Aténách by QM II. měla sloužit jako luxusní hotel pro prominentní návštěvníky.

Počet obětí neštěstí na Queen Mary II se zvýšil na patnáct

Počet obětí sobotního neštěstí na dokončované luxusní lodi Queen Mary II ve francouzském Saint-Nazaire se zvýšil na patnáct. V nemocnici totiž zemřeli další dva lidé na následky zranění, která utrpěli při zřícení můstku vedoucího na loď. Oznámila to dnes místní prefektura. Při pádu do dvacetimetrové hloubky se na místě zabilo dvanáct lidí. V nemocnici pak zemřeli tři z asi třiceti raněných. Oběťmi neštěstí se stali příbuzní zaměstnanců, pro které loděnice pořádaly v sobotu na Queen Mary II den otevřených dveří. Jeden raněný byl už z nemocnice propuštěn. Příčina neštěstí se stále vyšetřuje. Dnes jsou v Saint- Nazaire očekáváni francouzský prezident Jacques Chirac a ministerský předseda Jean-Pierre Raffarin. Vedení loděnic rozhodlo, že v pondělí v nich bude zastavena práce, aby zaměstnanci mohli uctít památku obětí.

18.11Příčinou neštěstí ve francouzské loděnici jsou asi technické problémy

Příčinou sobotního neštěstí v loděnici v západofrancouzském městě Saint-Nazare, kde při zřícení můstku k dokončované největší dopravní lodi světa Queen Mary II. zahynulo 15 lidí, byly nejspíš "technické problémy". Prohlásil to dnes prokurátor Pierre-Marie Block. Můstek se podle něho na poslední chvíli upravoval na žádost loděnice Chantiers de l'Atlantique. Původní byl široký jeden metr, management si ale přál, aby to bylo 1,4 metru, podotkl. Příčinu neštěstí se snaží zjistit prokuratura, která zahájila vyšetřování proti neznámému pachateli pro neúmyslné zabití, a kromě ní i pracovní komise. V loděnicích se dnes nepracovalo a město drželo minuta ticha za mrtvé. Podle seznamu, který byl zveřejněn, jsou mezi nimi také dvě dívky ve věku 20 a 22 let. Mezi třicítkou raněných je jedno desetileté dítě. Šest raněných je stále ve vážném stavu. Můstek ke Queen Mary II. se zřítil ve chvíli, kdy na něm bylo asi 48 lidí. Ti spadli z 20 metrů na beton suchého doku. Podle některých svědectví se kovový můstek nejprve propadl uprostřed, pak odpojil na jednom konci a nakonec spadl na lidi, kteří už byli na zemi.

Oběťmi se stali příbuzní a přátelé lidí pracujících na stavbě lodi, pro které správa loděnic uspořádala den otevřených dveří. Mezi obyvateli města Saint-Nazare se začaly projevovat obavy, aby se neštěstí neodrazilo na postavení loděnic, na nichž město závisí. Akcie firmy Alstom, které loděnice patří a která už předtím měla problémy, dnes klesly o čtyři procenta. V loděnicích pracovalo v posledních třech letech od 10.000 do 13.000 lidí. Akcie Alstomu, kterému loděnice patří, dnes ráno klesly o víc než čtyři procenta. Firmu, která vyrábí také rychlovlaky TGV, v létě zachránila před krachem jen pomoc francouzské vlády ve výši 3,2 miliardy eur (asi 102 miliardy korun). K této pomoci se ale ještě musí vyslovit Evropská komise.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>