Rozvoj Baťova kanálu
Pro další rozvoj turistiky na Baťově kanálu a v jeho bezprostředním okolí by bylo potřeba vybudovat infrastrukturu za zhruba 180 milionů korun. Podle Agentury pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu jde především o soukromá zařízení, jako jsou restaurace či penziony, ale také přístaviště pro lodě.
Vodní kanál dal v roce 1928 postavit průmyslník Tomáš Baťa a sloužil k přepravě uhlí z Rohatce na Hodonínsku do Otrokovic. K turistice se využívá od roku 1995. Kromě zařízení pro turisty však potřebuje investice i samotná vodní cesta. Jihomoravský radní Jaroslav Pospíšil řekl, že asi nejrozsáhlejší akcí bude výstavba plavební komory umožňující napojení Hodonína na kanál. Nyní se zpracovává projekční příprava na tuto akci s náklady odhadovanými na 40 milionů korun. Komplikací je podle Pospíšila fakt, že plánované dílo leží na česko-slovenské hranici a je tedy nutná koordinace se Slovenskem.
Na projekt dokončení Baťova kanálu již letos kraj uvolnil 1,5 milionu korun, uvedl Pospíšil. Z této částky obdrží 300 tisíc obec Sudoměřice, která z vlastního rozpočtu přidá stejnou sumu. Peníze poslouží na přípravu využití a zpřístupnění pro veřejnost technické památky areálu Výklopník, což je místo, kde se překládalo hnědé uhlí z železnice na lodě. Dalších 400 tisíc z kraje dostane obec Rohatec a po přidání vlastních 200 tisíc korun vybuduje přístaviště v obci. Zbylých 800 tisíc korun z krajského rozpočtu pak získá agentura, která zajistí ekonomické a ekologické posouzení připravovaného dokončení Baťova kanálu. Zabezpečit má také výstavbu ekologických kompenzačních zařízení, jako útočiště pro některé druhy živočichů, a drobné turistické infrastruktury.
ČTK