Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Co nového?
Požár zničil v Londýně značnou část historické lodi Cutty Sark
 
      22. května - Londýn - Požár zničil včera nad ránem značnou část historické lodi Cutty Sark, která v londýnském Greenwichi sloužila jako muzeum a přes půl století představovala jednu z nejvyhledávanějších turistických atrakcí

 
Než se požárníkům podařilo plameny po více než půldruhé hodině uhasit, stačil oheň spálit na uhel horní palubu s kapitánským můstkem. Podpalubí se podařilo částečně zachránit.
Na více než sto let staré plachetnici Cutty Sark se právě prováděly náročné restaurátorské práce a veřejnosti mělo být plavidlo zpřístupněno v roce 2009. Příčina požáru se vyšetřuje. Hasiči již vyloučili, že by v lodi byla plynová bomba používaná dělníky. Není zatím důkaz o tom, že by byl požár založen úmyslně.
"Je to tragédie. Byla to Ferrari otevřeného moře. Je to jedna z ryzích ikon Londýna," prohlásil Paddy Pugh z English Heritage, britské instituce spravující památky.

Společnost Cutty Sark Trust, která dohlíží na renovaci lodi, nyní vyhodnocuje rozsah škod. Předpokládá se, že půjdou do milionů liber. Zdá se nicméně, že základní konstrukce narušena příliš nebyla, a společnost slíbila, že plavidlo obnoví v plné kráse.
"Holka potřebuje více pomoci než kdy předtím. Je to národní poklad," řekl předseda společnosti Chris Livett a vyjádřil naději, že se nakonec loď podaří opravit. Obnovu by mohla usnadnit skutečnost, že před požárem byla kvůli restaurátorům odstraněna a bezpečně uskladněna asi polovina dřevěného materiálu z lodi, včetně stožárů a kormidla.

Cutty Sark je posledním exemplářem kliprů, které v polovině 19. století vládly světovým mořím. V dobách před otevřením Suezského průplavu a před příchodem parního pohonu byla jejich rychlost rozhodující v lukrativním obchodě s čajem z Dálného východu.
Plachetnice Cutty Sark poprvé vyplula v roce 1869 s předpokladem, že bude mít životnost třicet let. Již o osm let později ale neměla z Asie co dovážet, protože obchodní cesty se zkrátily přes Suez, a tam plachetnice nesměly. Nakonec byla loď využita k obchodu zejména s vlnou z Austrálie do Británie. Na konci století pravidelně na této trase lámala rekordy.

Poté Britové Cutty Sark prodali Portugalcům, pod jejichž vlajkou ještě brázdila vlny Atlantického oceánu. V roce 1922 ji ve zchátralém stavu koupil Angličan, jehož vdova plachetnici darovala greenwichské kadetské škole. Tam pak sloužila desítky let jako plovoucí muzeum. Kvůli zhoršujícímu se stavu bylo však nutné ji přemístit do suchého doku a začít se zevrubnou opravou.

Cutty Sark celkově měří 85 metrů na délku, samotný trup je o dvacet metrů kratší. Hlavní stěžeň má přes 46 metrů a hmotnost lodi je 963 tun. Dosahovala průměrné rychlosti 15 uzlů (téměř 28 kilometrů za hodinu), přičemž rekord byl 17,15 uzlu. Za den urazila nejvíce 363 námořních mil (584 kilometrů). Její název byl převzatý z jedné básně Roberta Burnse, v níž "cutty sark" ve skotském dialektu znamená košilka nebo spodnička.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>